Skip to main content

Cum cântărim succesul în afaceri?

Episodul 11: Origine scandinavă, creștere românească

imm-antreprenor-11-gata-de-business-episod-11

Astăzi vom vorbi puțin despre cum putem cântări Romania. Nu, nu moral, ci chiar la propriu. Pentru că Scaleit este un business specializat în soluții și sisteme de cântărire industrială, cu puternic accent pe componenta IT și inovare. Chiar și cu primii pași de origine scandinavă, dar categoric un business 100% românesc în prezent. Pare, și chiar este, un domeniu cu greutate, însă Oleg Andrișan, fondatorul Scaleit este de părere că dacă te încordezi puțin, poți cântări până și munții.  

 

Când a început business-ul și de la ce a pornit?

Scaleit a luat ființă la sfârșitul anului 2003, ca o entitate care urma să ofere servicii de software și automatizare pentru sistemele de cântărire industrială pe piața scandinavă. De aici și numele business-ului : ”Scale” = ”Cântar” și ”IT” = „information technology”. Cum îmi place să spun până la a deveni obsesiv, particula ”IT” din numele companiei nu este legată de Italia, indiferent de cât de frumoasă este această țară și chiar dacă principalul nostru furnizor de componente electronice provine din Italia.

 

Cum ați caracteriza primii 2 ani? Vă imaginați atunci că veți ajunge în punctul în care vă aflați astăzi?

Scaleit a avut norocul ca primii 2-3 ani să fie relativ călduți, noi fiind în acel moment un centru de cost pentru clientul nostru principal din Norvegia. Însă acest loc călduț în care ne aflam nu ar fi condus la punctul în care Scaleit se află astăzi. Știți cum se spune și în teoria evoluției: disconfortul creează schimbarea. Iar un loc călduț nu conduce la schimbare!

 

Cât de dificil a fost începutul? 

Din punctul meu de vedere, un business adevărat, oricare ar fi acesta, se pornește cu greu, cu efort. Cine spune că totul a mers șnur fie minte, fie a avut o mătușă Tamara. Pe cale de consecință, da, a fost destul de dificil să înființez Scaleit, să o pun în mișcare, să o trec de hopul după care începe să meargă de la sine.

 

La cat s-a ridicat prima investiție?

Prima investiție serioasă a totalizat aproximativ 100,000 EUR. Am împrumutat suma de la firma scandinavă și i-am folosit pentru aprovizionarea cu primele componente și subansamble pentru materiale de cântărit. 

 

Care este cea mai inspirată decizie pe care ați luat-o, cea care s-a dovedit hotărâtoare pentru evoluția business-ului?

Accesarea cu ajutorul Raiffeisen Bank, în plin context pandemic, a unui credit prin IMM Invest pentru dezvoltarea business-ului prin utilarea cu noi echipamente care ne permit să producem multe dintre structurile pe care ne vedeam nevoiți să le subcontractăm sau să le importăm înainte. Acum, această linie de fabricație ne permite să fim MAI relaxați atunci când vine vorba termenele de livrare, fără să mai depindem atât de mult de fluxurile logistice internaționale și nici de gradul de încărcare a subcontractorilor noștri.

 

Dar cea mai neinspirată?

Participarea la o licitație care prin valoarea sa și prin rigiditatea comisiei de recepție putea conduce la colapsul financiar al Scaleit. Atunci am privit, pentru un scurt moment, abisul.

 

Cine nu v-a fost alături? Ce fel de sfaturi nesolicitate si non-încurajări obișnuiați să primiți?

În primul rând concurența. Nu mă așteptam să fim primiți cu flori sau cu brațele deschise, însă de aici și până la ostilitate deschisă e o distanță pe care nu credeam că e necesar să o acoperim. Sfaturi și non-încurajări am primit de la cei cu mai multă experiență în piața de cântărire industrială din România. Ne-au spus despre piață că ar fi saturată, că ce putem noi oferi a fost acoperit deja, că aspectele legale legate de metrologie sunt prea complicate. 

 

Dintre toate feedback-urile neobișnuite primite de la clienți sau de la angajați, pe care dintre ele le-ați aplicat și s-au dovedit surprinzător de valoroase?

Cel mai interesant feedback nu a venit din partea unui client, ci din partea unui partener norvegian care mi-a spus că nu este important să te bați pentru prețul cel mai mic, ci pe un raport optim pe calitate-preț. Rezultatul pentru termen imediat ar fi să vinzi cel mai ieftin, însă bătălia nu se termină niciodată. Atunci, soluția câștigătoare este să vinzi căutând rezultate pe termen mediu și lung. 

 

Care sunt zidurile sau dificultățile de care va loviți și astăzi? 

Cine spune că nu, minte. Nu sunt ziduri de netrecut. Totul poate fi rezolvat prin efort, prin muncă, prin calitatea serviciilor și produselor pe care le oferi. Zidurile noastre sunt specifice aproape oricărui business din România, cu precădere pentru cele din mediul industrial: penuria de personal calificat local, lipsa susținerii autorităților prin realizarea unui sistem educațional cu aplecare spre calificare profesională sau lipsa predictibilității bugetare multianuale.

 

Ce vă doriți astăzi de la acest business?

Să crească natural și organic. Noi am trecut și printr-o perioadă de creștere forțată și n-a fost foarte plăcută. Vrem să își păstreze stabilitatea în domeniu, să dezvolte domenii conexe, cum ar fi cântarele de flux și să devină un lider regional pe piața românească.  

 

Ce v-ar plăcea să schimbați la industrie?

Atitudinea combativă din piață. Contextul în care ne aflăm este unul de război de guerrilla - toți ceilalți sunt adversari, nu sunt colegi. Cred că ar trebui să apară cu adevărat o asociație profesională, să existe un schimb colegial de experiență, un front comun în ce privește poziția actorilor față de modificările legislative din domeniu. 

 

Cum va arăta businessul peste 10 ani, ținând cont de toate evoluțiile tehnologice care se prefigurează?

Văd business-ul crescând la fel ca acum, cu o mai puternică componentă IT. Este vorba despre o creștere naturală, cu implementarea ultimelor tehnologii în domeniu, și anume internet of things sau inteligență artificială. Business-ul va avea un departament tehnic consolidat cu echipe de instalări și secție de producție, cu o gamă bine definită de produse și semifabricate. 

imm-antreprenor-11-gata-de-business-episod-11

Lecții învățate cu Andreea Roșca, creator Vast & Curious

Oleg a privit abisul așa cum spunea după ce a luat o decizie neinspirată. Putem privi abisul și îl putem evita înainte de a lua o decizie în două feluri.

Primul este cel care se numește un „pre-mortem”. Un pre-mortem este exact ca un post-mortem, doar că este făcut înainte ca lucrurile să se întâmple. Dacă aveți un plan sau un proiect, imaginați-vă că vă aflați 5 ani în viitor și că proiectul sau planul a eșuat cu brio. Un reportaj TV vorbește despre motivele pentru care s-a întâmplat acest lucru. Ce spune reporterul în reportaj? Acesta este un fel interesant prin care putem descoperi vulnerabilități pentru proiecte și planuri înainte de a le pune în aplicare.

Al doilea fel prin care putem evita abisul este să nu înmulțim cu 0, să ne ferim pe cât posibil de acele riscuri care, dacă se materializează, ne duc către colaps – să depindem de un singur client, să mizăm totul de o singură carte. O întrebare utilă pentru a descoperi care sunt locurile unde înmulțim cu 0 este următoarea: „Care este lucrul cel mai rău care se poate întâmpla dacă iau această decizie și lucrurile nu merg bine?”. Dacă răspunsul la întrebare este „dispar”, trebuie să știm că acela este locul unde înmulțim cu 0. 

Ești interesat de Smart Business? Hai să activezi online banking.