Skip to main content

O afacere de familie în cardiologie

Episodul 12: Rocordis, spitalul început din inimă

imm-antreprenor-12-gata-de-business-episod-12

Se știe că viața de antreprenor nu e tocmai lină sau liniștită. Dar dacă la un moment dat își fac apariția aritmiile sau alte probleme… inimoase, avem și medici cardiologi foarte bine pregătiți. Și îi avem chiar alături de noi, în proiectul Gata de Business. Ei bine, vorbim astăzi de business-ul Rocordis, început ca un cabinet ambulatoriu de cardiologie în 2009. Câțiva ani mai târziu, în 2019, managementul Rocordis a demarat proiectul unui spital privat, cofinanțat din fonduri europene. Alina Negru ne va povesti cum arata acest parcurs sănătos, de la clinică la spital.

 

Când a început business-u și de la ce a pornit?
Pentru noi, Rocordis este mult mai mult decât o afacere. Rocordis reprezintă visurile împletite ale familiei mele, ale părinților mei, de a construi un spital de cardiologie intervențională și chirurgie cardiovasculară. Acest spital vine să împlinească ceea ce ne dorim cu toții - un loc unde pacienții să fie tratați așa cum ne-ar plăcea nouă înșine să fim tratați. 

 

La cât s-a ridicat prima investiție, prima cheltuială, să zic așa, și nu investiția anuală? Pe ce vă amintiți că au mers banii? 
Prima investiție a constat în achiziționarea terenului pe care s-a construit spitalul. După îndelungi căutări, ca de fiecare dată în viața noastră, atunci când am văzut acest teren împreună cu familia mea, am știut că este locul potrivit. Situat într-o zona liniștită, deschisă, în partea de nord a Timișoarei, la 4 kilometri de centru, cu o lizieră de copaci în față, ne-a părut atât de frumos și potrivit pentru a pune temelia unui centru de cardiologie.

 

Aveați un plan măreț despre cum veți cuceri lumea sau piața? Vă imaginați atunci un eveniment de lansare grandios sau alte scenarii ceremonioase prin care veți rămâne în istoria economiei?
Ne pregătim să devenim unul dintre cele mai importante spitale private de cardiologie din România, motiv pentru care ne vom concentra în a depune toate eforturile și perseverența în acest proiect. Scopul principal este acela de a oferi servicii excelente de cardiologie intervențională, convențională, chirurgie cardiovasculară, toate sub un singur acoperiș. Vom oferi așadar toate intervențiile și operațiile care se pot efectua pentru a repara sau vindeca o inimă.
În ceea ce privește aspectele grandioase sau ceremonioase ale lansării, ne dorim ca mai degrabă ceea ce rămâne în urma noastră să fie de impact. Adică munca pe care o depunem și rezultatele obținute să fie partea strălucită a acestui proiect. Am vrea ca imaginea noastră sa fie percepută de la început așa cum suntem noi cu adevărat - echilibrați, eficienți, dornici de performanță și cu o mare putere de muncă.

 

Care sunt zidurile de care vă așteptați să vă loviți atunci? 

Ne-am gândit că ceea ce o să fie cel mai greu este investiția pe care trebuia să o facem. Noi aveam anumite fonduri pe care le strânsesem deja, însă investiția depășea aceste fonduri. Aici proiectele pe fonduri europene ne-au ajutat. De asemenea, există un partener de nădejde pe care l-am avut – Raiffeisen Bank. Am întâlnit acolo oameni înțelepți și cu încredere în noi care au crezut în proiectul nostru de la bun început și care ne-au ajutat să îl susținem până la capăt. 

 

A fost cineva care v-a îndreptat către Raiffeisen pentru că știa de proiectele lor? Sau a fost o întâmplare?  

Nu a fost o întâmplare, a fost experiența anterioară pe care soțul meu, Șerban Negru, fondatorul Asociației Oncohelp și Clinicii de Oncologie Oncohelp din Timișoara, o avusese tot cu această bancă. Raiffeisen i-a susținut proiectul la început, într-o fază incipientă, dar și apoi, pe parcurs. Am știut că o să găsim aici niște ajutoare de nădejde.

 

Care este cel mai greu lucru atunci când ajunge un business să crească?

Cel mai greu este să îți găsești o echipă care să fie alături de tine, pentru că dincolo de operatorul principal și de oamenii care stau în spatele unei munci foarte importante, este vorba de echipă. Am visat întotdeauna ca locul unde îmi desfășor activitatea să fie ca o a doua familie – ei sunt oamenii alături de care trudești, ai emoții, te bucuri, iar reușitele sunt savurate de toată echipa.

 

Dintre toate feedback-urile de la pacienți sau de la angajați, pe care dintre ele le-ați aplicat și s-au dovedit surprinzător de valoroase?
Feedback-urile au fost în general bune și acesta este unul din motivele principale pentru care am avut curaj să mergem mai departe. Când ei ne-au spus că sunt mulțumiți, noi am putut să facem următorul pas cu încredere. În plus, unul din pacienții mei mi-a sugerat să îmi fac o agendă cu toți pacienții care sunt antreprenori pentru că ne poate fi de folos într-o zi. Nu am făcut asta niciodată, dar din întâmplare în 2 ocazii am dat de pacienți antreprenori care m-au ajutat cu inima deschisă și senină.

 

Ce lecții de preț ați învățat de la parteneri?

Am învățat că trebuie să fim organizați și să avem un plan – întotdeauna planul precedă orice acțiune. Și, de asemenea, să nu ne încredem orbește în oameni, ci să îi lăsăm să treacă proba timpului. 

 

Care sunt zidurile sau dificultățile de care vă loviți și astăzi? 

Cel mai greu este să dai startul, să faci primul pas, să ai curajul să pornești. După ce ai făcut primul pas toate lucrurile vin de la sine. Fiind o afacere la început, emoția și bucuria deschiderii contracarează îngrijorarea pentru orice potențială dificultate care se va ivi. Probleme există ca să fie rezolvate.

 

Dintre toate schimbările aduse de pandemie, care v-a luat cel mai mult prin surprindere?

Numărul enorm de oameni care au evitat sau au refuzat internarea în spitalele de stat și care căutau și caută în continuare mediul privat pentru diagnostic și tratament. Lucrurile astea ne-au dus cu gândul că domeniul medical privat, în prezența sau în absența pandemiei, va avea întotdeauna adresabilitate. 

 

Care sunt cele mai mari dificultăți cu care se confruntă un business de acest tip, pe care cei aflați la început de drum nu le pot previziona, dar ar fi bine să țină cont de ele?

Să se gândească de la început la sursele de finanțare și trebuie să le definească foarte bine, să-și facă un plan de afaceri cu venituri și cheltuieli. Trebui să vadă cam care ar fi preconizarea veniturilor lor în raport cu cheltuielile și să vadă dacă lucrurile sunt fezabile. 

 

Ce v-ar plăcea să schimbați la industrie?

Aș vrea să fie mai puțin bazat pe partea de business și mult mai umanizat, mai centrat pe pacient și pe grija înalt adaptată pentru fiecare om care ajunge pe patul de spital. Omul trebuie să fie în centrul oricărei activități, oricărui gând al personalului medical. Când spun „omul” mă refer la omul complet pentru că el nu are nevoie doar de a fi vindecat, are nevoie să fie înțeles, să fie privit în ochi, să fie ținut de mână câteodată, iar lucrurile acestea pot să facă diferența. 

 

Cum va arăta businessul peste 10 ani, ținând cont de toate evoluțiile tehnologice care se prefigurează, dar si de cele din comportamentul consumatorului?

Cred că vom îmbrățișa orice fel de evoluție tehnologică care ar putea să vină în beneficiul pacientului nostru. Ne vom îndepărta de un sistem de îngrijire a inimii bazat pe ofertă, organizat în jurul a ceea ce fac medicii.

Ne vom îndrepta spre un sistem centrat pe pacient, organizat în jurul a ceea ce au nevoie pacienții. Atenția noastră nu va fi concentrată pe volumul și profitabilitatea serviciilor oferite - vizite la medic, spitalizări, proceduri și teste ci pe rezultatele obținute pentru pacient. Vom înlocui sistemul fragmentat de astăzi, în care fiecare furnizor local oferă anumite servicii, cu un sistem în care serviciile pentru afecțiunile cardiace sunt concentrate în locația potrivită pentru a oferi cel mai înalt grad de îngrijire posibil.

imm-antreprenor-12-gata-de-business-episod-12

Lecții învățate cu Andreea Roșca 

Alina vorbește despre un lucru important, și anume, de unde știm că suntem pe drumul bun? Există multe feluri prin care putem răspunde la întrebare. Unul dintre ele este să măsurăm ceea ce numim indicator de vanitate. Cât de mare este comunitatea de pe social media? În câte articole apărem? Cât de multe like-uri primim la ceea ce postăm în social media? Dar sunt puține decizii de business pe care le putem lua pe baza acestui indicator. O altă categorie de indicatori sunt cei care ne spun câte ceva despre sănătatea business-ului. Dimensiunea contului din bancă sau cât de mulți oameni ne cumpără produsul sunt indicatori destul de clari pentru că atunci când oamenii stau la coadă ca să ne cumpere produsul, putem spune cu destul de multă certitudine că ne aflăm pe drumul cel bun. Se spune că în business, ceea ce măsurăm este ceea ce putem rezolva – atenție așadar la lucrurile pe care le măsurăm și la indicatorii pe care ne bazăm strategia și deciziile. 

Ești interesat de Smart Business? Hai să activezi online banking.