Despre creștere, parteneri și experiențe în IT
Episodul 14: Cum se fac lucrurile stas în afaceri?
STAS COMPUTER este o companie din Timișoara, dedicată furnizării de servicii și echipamente IT începând din 2004, de când a continuat să se dezvolte. În momentul de față, portofoliul de produse și servicii este atât de diversificat încât cuprinde nu numai vânzarea de echipamente IT&C, suport logistic sau de mentenanța a echipamentelor, dar și soluții de arhivare sau stocare a datelor, soluții de securitate si chiar dezvoltarea și programarea aplicațiilor sau proiectarea și implementarea de săli multimedia.
Fondatorul business-ului, Claudiu Șerban, ne va povesti mai multe în această ediție a emisiunii, despre creștere, importanța lucrului bine făcut, a alegerii partenerilor și a echipei.
Și apropo de lucru bine făcut, avem o bănuiala în privința sursei numelui companiei. Ne spui de unde te-ai inspirat?
E destul de simplu, nu este vorba despre vreo revelație sau vreun vis. De fapt, doamna de la Registrul Comerțului a fost nașa afacerii. Aveam o lista de aproximativ 20 de nume, însă toate erau înregistrate. Doamne de la Registru m-a întrebat cum facem noi lucrurile, ce ne caracterizează și așa a apărut STAS - pentru ca facem lucrurile stas. Vrem să oferim servicii stas, soluții stas.
Cum ai caracteriza primii 2 - 3 ani? Îți imaginai atunci că vei ajunge în punctul în care te afli astăzi?
Primii 2 - 3 ani au fost un continuu proces de învățare. Vedeai zi de zi ceva nou, vedeai ce înseamnă cu adevărat să fii în lumea economică, ce înseamnă să faci exact managementul propriei afaceri. Clar nu-mi imaginam unde voi ajunge, dar de fel sunt un optimist. Prin urmare, cred că-n sinea mea totdeauna speram și încă sper la mai mult. Poate atunci, fiindu-mi puțin teamă să proiectez un viitor foarte optimist, nu m-am dus prea departe cu imaginația, ci doar le-am luat pas cu pas.
La cât s-a ridicat prima investiție, prima cheltuială, să zic așa, și nu investiția anuală? Pe ce îți amintești că au mers banii?
Nu mai știu clar cuantumul primei investiții, poate undeva în jur de 5.000 – 6.000 de euro, dar știu cam pe ce s-au dus: suma de chirie pe 4 luni (1 garanție și 3 în avans), amenajare spațiu, mobilier și accesorii birou/spațiu, 1 laptop, 2 calculatoare cu monitor, softul de contabilitate și gestiune. Cred că acestea au fost în mare cele mai importante.
Ce soluții ai aplicat în această etapa de creștere și s-au dovedit de succes?
Creșterea vine pas cu pas, vine prin decizii organice, prin decizii pe care le iei în funcție de challenge-ul pe care îl ai. Din multitudinea de branduri am ales să ne axăm cu precădere pe câteva din ele, pe care le-am considerat mai profitabile. Totodată am dezvoltat o mai bună colaborare cu anumiți parteneri sau distribuitori care să ne susțină financiar și tehnic acolo unde era nevoie: am accesat o linie de credit mai mare care să ne ajute să susținem atât recurența de zi cu zi, cât și eventualele proiecte ce necesitau un termen de plată mai mare și am făcut trecerea la un spațiu mai mare. În același timp cu mutarea în noua locație, am amenajat un spațiu de recreere pentru angajați, spațiu foarte apreciat, folosit în repetate rânduri inclusiv în weekend-uri împreună cu prietenii și sau familiile angajaților.
Care este cea mai inspirată decizie pe care ai luat-o, cea care s-a dovedit hotărâtoare pentru evoluția business-ului?
Nu aș putea numi o decizie anume. Este un cumul de decizii care vin una după alta. O decizie te duce la următoarea. Sunt pași normali, naturali, de creștere. Nu poți să previi totul. Înveți pas cu pas. Poate cele mai inspirate decizii s-au dovedit cele din zona alegerii partenerilor, pentru că lucrăm alături de unii dintre cei mai de încredere; mare, mare parte din succes se datorează lucrului în echipă, mă refer atât la parteneri, cât și la angajați. Ca planuri, vom continua să ne focusăm pe spațiu. Ne gândim chiar să apelam din nou la ajutorul Raiffeisen Bank pentru o amenajare și chiar reorganizare a spațiului – și aici s-ar preta o linie de credit nouă.
Crezi că a contat alegerea partenerilor?
Cu siguranță. Este un lucru față de care nu poți să faci rabat. Fără parteneri de încredere, fără echipă de încredere, nu poți să reușești. Lucrăm împreună, creștem împreună, câștigăm împreună, dar mai și pierdem împreună, uneori.
Crezi că o bancă poate să-ți fie un partener de nădejde?
Orice firmă are nevoie de capital. Puțini antreprenori se nasc cu capitalul. Totdeauna ai nevoie de un partener în această junglă a capitalismului. Primul partener care îți vine în minte când e vorba de așa ceva este o bancă.
Cum v-ați ales banca?
Noi am ales Raiffeisen Bank pentru că ne asculta foarte bine nevoile și răspundea mult mai bine decât ne așteptam. Mi-au oferit soluții la care nu mă gândisem, mi-au oferit soluții care chiar au făcut diferența la un moment dat.
Cine nu ți-a fost alături? Ce fel de sfaturi nesolicitate și non-încurajări obișnuiai să primești?
Tot timpul primești sfaturi, însă nu toate sunt cele mai bune. Am învățat din experiență că e bine să asculți toate sfaturile, chiar dacă par la prima vedere neobișnuite. Asta nu înseamnă că le și aplici, dar e sănătos să vezi și alte viziuni.
Care sunt cele mai mari dificultăți cu care se confruntă un business de acest tip, pe care cei aflați la început de drum nu le pot previziona, dar ar fi bine să țină cont de ele?
Să facă foarte bine calculul cheltuielilor, cât și să nu fie supra-optimiști când vine vorba de venituri. Totodată, este foarte important să-ți alegi soluțiile de gestiune a business-ului, așa zisele RP-uri, care conțin soluții de contabilitate, gestiune, salarizare, cât și specific afacerii.
Cum a schimbat pandemia modul de lucru - în rău și în bine?
Pentru noi, pandemia a fost o gură de oxigen extraordinară. Odată cu nevoie de digitalizare, de lucru de acasă, noi am avut mult mai mult de lucru – de echipamentele vândute de noi, de serviciile asociate. Nu toată lumea știe să folosească corespunzător echipamentele sau soluțiile respective.
Dintre toate schimbările aduse de pandemie, care te-a surprins cel mai mult?
Odată cu pandemia, timpii de producție și livrare la comenzile mai mari au crescut neașteptat de mult. Creșterea a fost foarte mare, iar fabricile nu erau pregătite pentru asemenea cerere. Automat, au apărut întârzieri foarte mari. Ceea ce în trecut se livra în 4 - 5 săptămâni, a ajuns la 4 - 5 luni. În prezent, s-a dus deja spre 9 - 12 luni.
Ce îți dorești astăzi de la acest business?
Să creștem sănătos, să devenim mai buni și să ne dezvoltăm pe plan național mai bine.
Cum va arăta business-ul peste 10 ani, ținând cont de toate evoluțiile tehnologice care se prefigurează?
Pe zona noastră trendul este clar unul pozitiv. În general tot ce ține de digitalizare va fi pe un trend puternic pozitiv. Nevoia de noi este din ce în ce mai mare. Lumea merge către digitalizare. În ziua de azi nu mai poți face o afacere fără a fi conectat la internet, fără a avea un calculator și soluții specifice din zonă.