Skip to main content

Un altfel de business. Un altfel de început

Episodul 6: De vorbă cu Mari Bratu, antreprenoarea care vânează provocări în afaceri

gata-de-business-video-episod-6

Un brief parcurs, idei creative implementate și un vis materializat. Invent New Business, o agenție de publicitate full service, se implică cu pasiune și convingere în crearea de soluții pentru transformarea imposibilului în posibil. Fiecare proiect este clădit pas cu pas și fiecare obiectiv este transformat în reușită.Mari Bratu, fondatoarea agenției, a închis o etapă și a început altă, una creativă, cu scopul de a crea proiecte speciale, memorabile, unice pentru piața din România.

 

Cum ați caracteriza primii 2-3 ani, vă imaginați atunci că veți ajunge în punctul în care vă aflați astăzi?

Am pornit pe acest drum împreună cu soțul meu și câțiva colaboratori pe partea de producție publicitară. Eu mergeam la întâlniri, mi se prezenta brief-ul proiectului și, ulterior, veneam cu soluția de producție și implementare. Plecam de la acele întâlniri spre birou și, de cele mai multe ori, până să ajung, îmi veneau idei atât de multe și pline de viață, încât opream mașina pe dreapta doar pentru a le scrie imediat. Intuiția și încrederea în mine m-au ajutat foarte mult. Am clădit fiecare proiect pas cu pas.

 

Cât de dificil v-a fost să îl demarați?

La 40 de ani mi-am dorit o schimbare profesională, eram finanțist într-o multinațională și simțeam că pot mai mult și că vreau să trăiesc intens. Îmi plăceau provocările, lucrurile noi, știam că am potențial și că pot fi creativă. Schimbările nu sunt ușoare, dar am închis o etapă și am început altă.

 

Care a fost primul semn că începeți să creșteți?

Încrederea clienților creștea din ce în ce mai mult după fiecare proiect implementat și am ajuns să avem comenzi mai numeroase decât puteam produce.

Ca urmare a încrederii clienților și creșterii comenzilor, în urmă cu aproximativ 5 ani, închiriam o a două hala. Tot atunci am făcut cunoștință cu Raiffeisen prin intermediul oamenilor din sucursala și m-a surprins ajutorul oferit, calitatea informațiilor, chiar dacă știam din recomandări că așa o să fie, de  la mai mulți parteneri și prieteni care aveau conturi deschise la Raiffeisen. 

Am apreciat foarte mult ușurința cu care se lucrează cu ei și a contat mult și să văd pasiune la reprezentantul lor de-atunci, care ne-a vizitat la firma unde i-am arătat munca noastră, produsele pe care le avem mereu expuse pe pereți. De câte ori văd pasiune, asta îmi lasă mie impresia că va avea grijă de mine și am văzut interesul ăsta pe termen lung. În acel moment, ca să fiu sinceră, nici nu prea aveam mare nevoie de bani, ba chiar mă feream de credite, dar mi-a inspirat încredere și pasiune și curaj să îmi dezvolt și mai mult businessul. 

 

Ce lecții de preț ați învățat de la clienți?

Lecția Timpului Prețios. În domeniile creative, e greu să accepți că după ce ai ajutat la crearea planului unui proiect special pentru un client, acesta poate să îți întoarcă spatele pentru a lucra cu altcineva, fără a oferi măcar un feedback și după 1 lună să vezi proiectul la care ai lucrat atât implementat de altcineva. Știu acum să valorific mult mai bine timpul nostru și să-l consum pentru cine merită cu adevărat.

 

Ce apreciați cel mai mult la un partener?

Umanitatea. Consider că este cea mai de preț calitate atât în viață, cât și în business. Nu sunt de acord cu expresia „Business-ul e business și prietenia e prietenie”. Deși e important să setăm limite sănătoase, e bine să nu uităm că la celălalt capăt al conversației, fie ea și electronică, se află un alt om, cu emoții și trăiri. De altfel, indicatorii de performanță se ating mai ușor dacă zâmbești.

 

Cum a schimbat pandemia modul de lucru în rău și în bine?

În pandemie ne-am reinventat, am căutat oportunități noi de dezvoltare și ne-am sudat mai bine echipa. Am avut timpul necesar să facem oferte și propuneri pentru proiecte mai mari, pentru care până atunci nu aveam timp, iar la final le-am și câștigat și mai apoi implementat.

 

Dintre toate schimbările aduse de pandemie, care v-a luat cel mai mult prin surprindere?

În mai puțin de o săptămână de la declanșarea pandemiei s-au delimitat foarte bine partenerii pe care am știut că îi vom avea aproape de cei care s-au „evaporat”. Pandemia a însemnat și un test de caracter în business.

 

Cum credeți că va arată mentalitatea angajatului în viitorul apropiat?

Cu toții căutăm medii de lucru în care să ne simțim confortabil, asta cred că se va căuta din ce în ce mai mult. Angajatul va fi interesat de echipa în care vine și de calitățile managerului. 

imm-antreprenor-6-gata-de-business-episod-6

Cum va arată businessul peste 10 ani, ținând cont de toate evoluțiile tehnologice care se prefigurează, dar și de cele din comportamentul consumatorului?

Deja avem echipamente de ultimă generație care au crescut calitatea produselor noastre și au înjumătățit timpul de producție față de acum 4 ani. Clienții  cer produse de calitate într-un timp foarte scurt și cu un preț rezonabil.

Ești interesat de un credit de investiții pentru firma ta?