Skip to main content

Din Transilvania în întreaga lume

Episodul 8: Meron, afacerea care aduce oamenii împreună

imm-antreprenor-8-gata-de-business-episod-8

Meron, o pasiune care s-a transformat într-un stil de viață, cu un nume predestinat, inspirat de opera  poetului Giovanni Boccaccio, oferă o experiență completă și personalizată a cafelei de specialitate. Cu propria prăjitorie, Meron urmărește bobul de cafea din momentul în care pleacă de la fermier și până ajunge în pungile special concepute pentru a captura toate aromele cafelei. 

În fiecare zi, Bogdan Ciocian, fondatorul Meron, este mai aproape de a-și îndeplini visul de a transforma Meron în brandul care pune România și Transilvania pe harta de coffee speciality. Și asta pentru că Bogdan și-a păstrat întotdeauna crezul: cafeaua de specialitate este despre comunități, despre oameni care sunt loiali și autentici. 

 

Când a început business-ul și de la ce a pornit?

Meron a început în 2015 din dorința de a ieși puțin din lumea de evenimente corporate și a activa într-un domeniu mai senzorial. Luând la pas Clujul, am dat de o clădire centrala cu care am simțit că mă potrivesc de la prima privire. E singura clădire neobrâncovenească din oraș si s-a potrivit perfect cu ce ne imaginam eu și cei patru parteneri de-atunci că vrem să creăm. 

 

Când ați descoperit clădirea, știați că voiați să deschideți o cafenea?

Nu chiar. Știu că este neobișnuit pentru că nu mulți antreprenori încep cu locația, ci cu ideea. Cred că mulți falimentează pentru că văd ideea drept esențială. De fapt, execuția este secretul succesului. Sunt atât de mulți oameni cu idei bune care au rămas doar la nivelul de idei. 

La noi a fost puțin invers. Am mers pe importanța arhitecturii pentru că în industria în care suntem, arhitectura are un rol foarte important; fiecare spațiu al unui coffee shop are un vibe care atrage consumatorii. 

 

Nu erați neapărat un „cafegiu” la momentul deschiderii.

Sincer, pasiunea nu a fost acolo de la început, am învățat să iubim produsul în timp. În primul an de business nu prea aveam habar ce făceam pentru că, deși preparam cafea de specialitate, nu era chiar ce trebuie. Experimentând, ne-am dat seama că avem multe de îmbunătățit, iar pasiunea a venit pe parcursul a doi ani de zile, timp în care am aflat multe despre cafea și am devenit mai pretențioși. Pot spune ca au fost cei mai grei pentru ca a trebuit să învățăm tot. În business-urile noi nu are cine să te învețe, erau foarte puțini traineri la momentul respectiv pe cafea. Șase ani mai târziu, business-ul este destul de solid; am atras oameni cu know-how-ul potrivit și avem câteva colegi cheie care sunt unii dintre cei mai buni la nivel de Europa, nu doar din România. 

 

Cum ați caracteriza primii 2 ani? Vă imaginați atunci că veți ajunge în punctul în care vă aflați astăzi?

Când am început, nu ne-am gândit că vom ajunge în punctul în care suntem acum, dar știam că ne dorim un coffee shop de tip counter culture care să aducă împreuna oameni din toate background-urile. Am ajuns acum la 20 de locații deschise și încă 2 în pregătire - un număr pe care cu siguranță nu ni l-am fi imaginat. 

 

Care este cea mai neinspirată decizie pe care ați luat-o?

Prima noastră franciză care a fost aici, în București și a fost un fail total. Serviciile necesită timp. Ai nevoie de un an, doi, trei până îți creezi o comunitate. Apoi, în timp, începi să o monetizezi. Este nevoie de răbdare, iar mulți oameni care vin din alte industrii nu o au. Totuși, fiecare decizie greșită te ajută să identifici ce căi nu funcționează. Înveți în ce direcție trebuie sa mergi din greșeli, nu din lucrurile bune.

 

Dar cea mai curajoasă? 

Cele mai curajoase cred că au fost creditările - noi lucrăm cu Raiffeisen Bank. Spun că sunt „curajoase” pentru că acum, dacă stau să mă gândesc la volumul ratelor pe care le avem și a sumelor creditate, poate că nu multă lume le-ar fi accesat. Asta ne-a a dus în punctul în care suntem acum și nu eram aici dacă nu găseam un partener care să creadă în noi. 

 

Ce sfaturi neobișnuite încă primiți?

Nu știu daca neapărat neobișnuite, dar majoritatea oamenilor ne îndeamnă să fim mai comerciali, să ne pliem mai mult pe dorințele și doleanțele clienților și să mergem cu valul. Noi, de la început, am încercat să facem lucrurile altfel. E foarte important să crezi în filosofia ta și în modul în care faci tu lucrurile – atunci nu te poate influența o persoană sau alta. Tot ce poți să faci este găsești și alți oameni cred în aceeași filosofie ca tine. 

 

Ce apreciați cel mai mult la un partener?

Este foarte important să fie pe aceeași lungime de undă cu celălalt, să fie harnic, să aibă un vibe bun. Chimia, energia, modul în care abordează lucrurile, toate sunt esențiale. Să încerci să nu te plângi într-o situație mai dificilă, ci să găsești soluții. Să nu vezi partea grea, negativă, goală a paharului. Să încerci să găsești oportunități în challenge-urile pe care le ai. 

 

Dar la un angajat?

Noi avem o diversitate destul de mare și credem în ea. Pasiunea ori o ai, ori nu o ai. Cert e că ea trebuie să existe acolo pentru că noi te putem ajuta să o dezvolți. Pentru asta avem o platformă de cursuri, investim în training-uri, ne ducem colegii la plantațiile de cafea, facem coffee trips în Europa, îi ducem la campionatele mondiale. Universul ăsta este foarte complex. 

 

Ce vă doriți astăzi de la acest business?

Cred ca cel mai mult ne dorim acum să ducem Meron peste granițele țării – ne dorim să îl vedem în New York, Singapore, în Londra. E un proiect la care ne gândim de mult și pentru care facem deja demersuri. Nu ne grăbim pentru că ne dorim mult să iasă exact așa cum trebuie, dar așteptam cu nerăbdare să se întâmple. Deja am început să facem asta la nivel de B2B – avem foarte mulți parteneri care iau cafeaua de la noi în diverse locuri din Europa.

 

Care sunt cele mai mari dificultăți cu care se confruntă un business de acest tip, pe care cei aflați la început de drum nu le pot previziona, dar ar fi bine să țină cont de ele?

Anumite aspecte legislative sau chestiuni ce țin de instituțiile statului – aici ne batem constant cu niște probleme. O altă problema majoră în acest moment este piața forței de muncă pentru că nu găsești oameni care să fie dispuși să lucreze, chiar dacă oferi salarii destul de bune. În acest moment trecem prin niște contexte macroeconomice dificile. Impredictibilitatea pe care o avem în acest moment economic este destul de mare și noi, din păcate, nu avem o mentalitate la nivel instituțional să putem oferi mediului economic niște soluții sau niște planuri pe care se pot baza. 

 

Ce v-ar plăcea să schimbați la industrie?

Industria noastră trebuie să ofere experiențe. Nouă ne trec pragul într-o lună aproximativ 20,000 de oameni, ceea ce este un orășel. Față de acești 20,000 noi avem o responsabilitate – să oferim o experiență clientului respectiv. 

imm-antreprenor-8-gata-de-business-episod-8

Cum va arăta businessul peste 10 ani, ținând cont de toate evoluțiile tehnologice care se prefigurează, dar și de cele din comportamentul consumatorului?

Businessul devine din ce în ce mai automatizat. Un bar însemna din punct de vedere al echipamentelor total altceva acum 10 ani de zile. Acum, există inteligență artificială care poate să găsească profilul perfect al unei cafele, al unei origini. Există brațe robotice care pot să toarne o ceașcă de lapte. Există foarte multă tehnologie care vine încet, încet către noi. 

Ești interesat de Smart Business? Hai să activezi online banking.