Skip to main content

Sezonul 3, episodul 10: Radu Ioan Pop – Expert Tech Solutions

Atunci când asistența artificială și profesionalismul uman se întâlnesc

Paula Herlo: Frica de medicul stomatolog ține mulți români departe de cabinetele medicale. Invitatul meu de astăzi vine să înlăture această frică. A lansat primul start-up de medical tech, bazat pe intervenția laserului și a inteligenței artificiale. 

Cum ați ajuns să vă implicați într-o astfel de afacere, având în vedere că background-ul dumneavoastră este de IT-ist.

Radu Ioan Pop: Mulțumesc, Paula! Am ajuns din, aș spune din întâmplare, dar întâmplarea face că lucrurile s-au potrivit. Am ajuns în stomatologie mai clar în stomatologia minim invazivă laser asistată de inteligența artificială. 

Paula Herlo: Poți să-mi dai un exemplu, Radu, și să ne spui să înțelegem ce înseamnă de fapt tehnologia asta concret, adică ce aduce nou în cabinete?

Radu Ioan Pop: Concret, în loc să folosească bisturiu sau freză dentară, cu ajutorul laserelor poți să tratezi carii, poți să tratezi gingivite, poți să grăbești și să ușurezi tot procesul de vindecare. În cazul laserului, durerea este mult mai mică, vindecarea mai rapidă, avem mai puțină sângerare. 

Paula Herlo: Poți să-mi dai un termen de comparație? Adică, la o operație clasică cu bisturiu perioada de vindecare este de câteva zile versus intervenția cu laser care implică un timp mic.

Radu Ioan Pop: Aș spune că cel puțin la jumătate, dacă nu mai puțin, sunt cazuri în care nu mai sunt necesare nici suturile, inflamația sau antibioticele nu mai sunt neapărat necesare, deci ajută în întregul proces de vindecare.  

Paula Herlo: Să o luăm treptat. După ce ai terminat Universitatea, facultatea la ASE, ai lucrat în domeniul IT apoi, te-ai dus spre zona de media și într-un final ai plecat în Canada. De ce ai plecat în Canada?

Radu Ioan Pop: Am plecat în jurul anilor 2000, ca orice tânăr care dorea să-înceapă cariera în alt domeniu, în altă țară. Am crezut că o să fie mai ușor, o să fie mai dinamic și în anul 2000 am depus actele pentru Canada, am ajuns acolo, fiica mea s-a născut în Canada. Am descoperit, în final, că îmi lipsea România, că îmi lipseau oamenii de aici, că îmi lipsea energia locului. E o țară frumoasă, am învățat foarte multe, dar am descoperit că nu, nu era pentru mine.

Paula Herlo: Te-ai simțit dezrădăcinat.

Radu Ioan Pop:  M-am simțit dezrădăcinat și întotdeauna am plecat cu ideea că dacă nu o să-mi placă, o să mă întorc. Deci, nu a fost o ambiție personală.

Paula Herlo: Nu a durat foarte mult. După cât timp te-ai întors?

Radu Ioan Pop: După 6 luni, n-a durat mult.

Paula Herlo: Ce ai făcut când te-ai întors cu soția, care este medic stomatolog?

Radu Ioan Pop: M-am întors cu fosta soție, care e medic stomatolog, și am decis să ne deschidem propria clinică. Așa am început. Ne-am gândit la a face ceva diferit, de a fi diferit față de restul industriei. Și așa am adoptat tehnologia laser.

Paula Herlo: Când ați simțit nevoia de finanțare și care a fost contactul cu banca?

Radu Ioan Pop: Nevoia de finanțare a fost permanentă. Este foarte greu să pornești o companie în România, mai ales bazată pe idei și într-un domeniu cum e cel medical. În cazul meu, Raiffeisen a fost un exemplu și un suport permanent pentru că ne-a ajutat să creăm acest ecosistem care e legat de echipament, tehnologie care are niște costuri foarte ridicate și partea de învățare după care partea de aplicare practică.

Paula Herlo: Știu că tu ești încă legat de domeniul IT, cu fratele tău aveți o companie? Care a fost partea de IT pe care ai dus un business? Adică cum te ajută pe tine, cum te-au ajutat cunoștințele de IT să dezvolți această afacere? 

Radu Ioan Pop: De la un simplu CRM la o simplă bază de date cu clienții, la nevoia doctorilor sau a clinicilor de a-și organiza bazele de date, de a comunica cu pacientul. IT-ul a fost un instrument care a dinamizat întreg business-ul, mai ales partea de implementare este o chestie complicată că există rezistența în zona medicală. În continuare legislația ne spune că trebuie să avem toate fișele completate, că dosarul cu șină este la putere, dar cu toate acestea și partea de baze de date sunt importante. Trebuie să avem evidența fișelor clienților, trebuie să putem să răspundem repede nevoilor pacienților.

Paula Herlo: Pentru că vorbeai de AI aș vrea să închei prin a întreba cum crezi tu că arată viitorul în domeniul medical.

Radu Ioan Pop: AI ajută în sensul că scurtează timpul tot ce înseamnă procesul de învățare. El este un soft alimentat tot de niște profesioniști, învățat de niște oameni, va scurta foarte mult perioada de a lua o decizie corectă. Vom vedea the red flags lucruri pe care medicul care poate obosit și nu are timp nu le mai observă, vom putea să salvăm multe vieți.

Paula Herlo: Putem să facem o proiecție, să ne imaginam că suntem peste 10 ani într-o sală de operație și să ne imaginăm cum decurg lucrurile față de ce se întâmplă acum?

Radu Ioan Pop: Cu siguranță în 5, 10 ani tot ce înseamnă AI va veni și cu idei. Vom avea sugestii, vom avea idei, deja va gândi, o să schimbe foarte mult industria. Eu cred că în continuare că medicul nu va lipsi din acest proces. Să ne gândim doar la perioada de pandemie cât de puțini doctori erau, cum asistentele erau limitate, deci oricum, vrând nevrând vom ajunge în această situație ca profesioniștii să lipsească și atunci AI împreună cu roboții și coordonat de oameni și de asistente, vor fi cei care vor schimba fața spitalelor. Tehnologia este importantă și depinde cum o vom folosi, desigur.

Paula Herlo: Mulțumesc foarte mult!

Ești interesat de Smart Business? Hai să activezi online banking.