Skip to main content

Sezonul 3, episodul 3: Oana Nicolae - Velocità America House

Franciza – povești de succes, sfaturi practice, potențiale capcane

Oana Nicolae - Velocità America House

Ce legătură există între imobiliare și înghețată? Aparent niciuna. Doar că primul domeniu unde a activat peste 14 ani a ajutat o pe invitata mea să ajungă la al doilea. A deschis în franciză o gelaterie care în câteva luni a devenit punct de întâlnire pentru femeile de afaceri, rezidenții din zonă și copii care asistă la tot felul de activități dedicate lor. Raluca Nicolescu, director de IMM, ne asistă în această călătorie pentru a descoperi o afacere cu gust și spunem “Bună ziua!” Oanei Nicolae! Bine ai venit! Cum ai făcut trecerea de la a fi de clădiri rezidențiale sau de birouri către gelaterie?

OANA: Trecerea a venit natural. Activăm deja de aproape 15 ani acum în zona de retail. Cochetasem cu zona HoReCa prin prisma faptului că am fost implicată în dezvoltarea unor centre ale unor centre comerciale care au zone de food court, și acolo am întâlnit tot felul de antreprenori care își dezvoltau afacerile, fie conceptele proprii sau concepte în franciză. În momentul în care am întâlnit acest concept, prima interacțiune a fost cea a clientului. Mi-a plăcut foarte mult produsul, după care am ajuns să-i cunosc pe oamenii din spatele businessului. Mi-a plăcut foarte mult și de ei. Împărțeam valori comune, împărtășeam valori comune și asta m-a atras foarte mult la business și la el, și la practic, la discuțiile, în discuțiile pe care le-am avut. Ei căutau locații activ, francizaseră deja business-ul și aveau deja prezența atât în București, cât și în Timișoara și în Brașov la momentul respectiv, și au dorit să diversifice prezența și în București. Și întâmplarea a făcut că am crezut atât de mult în locația pe care le am prezentat o în Piața Victoriei și în clădire, în America House, încât mi-am dat seama că îmi doresc să fac eu acest business.

PAULA: Iată că avem în față un exemplu de om de afaceri care a luat modelul de la altcineva și a venit pentru finanțare la voi. Cât de simplu este să obțină un start up de genul acesta finanțare?

RALUCA: Oana a venit la noi prin programul factory, program care este dedicat ajutorului și sprijinului acordat antreprenorilor pentru a-și porni o afacere. Antreprenori cu idei. Sau, în cazul de față, în cazul francizelor, antreprenori care vor să ia un business de succes și să își deschidă propria afacere. Urmează un flux relativ simplu odată ce aplică pe platforma noastră de Factory își prezintă ideile, business planul, echipa, se prezintă pe ei antreprenorii. După aceea urmează o evaluare a ideii și a potențialului care este făcută de către specialiștii băncii, pe de o parte, alți antreprenori de succes, pe de altă parte, și în felul acesta să ia decizia de a merge sau nu mai departe alături de antreprenorii respectivi. Și francizele reprezintă un sub-segment din acest întreg program cărora noi vrem să le acordăm sprijinul nu doar financiar, pentru că nu-i doar sprijin financiar.PAULA: Aveai, așadar, locul, ideea de business deja conturată și planul făcut. Ce a urmat și cât a fost de greu sau ușor să pui pe viitor o echipă să dai drumul afacerii?

OANA: Aveam o parte din capital. Nu aveam tot capitalul necesar pentru investiție și aici, aici au venit cei de la Raiffeisen și au ajutat foarte mult, atât în perioada de implementare, cât și foarte aproape de deschidere, când mi-am dat seama că mai sunt, că în orice fel de investiție, neprevăzute. În momentul în care am conturat echipa, ne-am gândit OK, ce ne dorim aici, ce fel de oameni ne dorim aici. Și oarecum am preluat din valorile pe care le avea deja brandul Velocita și ni le-am dorit să le avem mai departe în oamenii pe care i-am angajat, evident, cu identitatea propriei noastre locații. Ne-am gândit la clienții pe care urma să îi avem în locație erau clienți din zona corporate, mare parte, de luni până vineri ei sunt clienții noștri. Sâmbătă și duminică sunt cei din cartier sunt cei care trăiesc în zona Piața Victoriei și pe bulevardele apropiate. Și sunt foarte mulți părinți cu copii care vin din zona Parcului Kiseleff și atunci ne-am dorit oameni care să știe să interacționeze cu toate aceste tipuri de clientelă, având totodată valorile unui brand premium. Și am reușit să punem o echipă la punct, o echipă care este condusă de un manager de locație. Recunosc că am fost foarte norocoasă să găsesc un om care a împărtășit foarte multe valori cu mine.

PAULA: Deci resursă umană bifată pe formularul de finanțare. Nu?

RALUCA: Echipa e extrem de importantă, pentru că practic echipa duce businessul mai departe. Și cum Oana a spus, trebuie să aibă diverse, diverse abilități, diverse predispoziții în funcție de client și de modul în care produsele și serviciile se duc la acest client. Echipa este, resursa umană, ca să vorbim așa, este foarte importantă, la fel de importantă ca resursa financiară, ca resursele, activele fixe, ca tot ceea ce înseamnă resursa într-un business.

PAULA: Ce se întâmplă cu gelateria când nu sunt oameni la serviciu în clădire sau când sunt acele perioade moarte?

OANA: Sâmbăta și duminica avem spectacole pe care le organizăm pentru copii cu vârste între 2 și 6 ani. Sunt spectacole interactive, însă cu o componentă educațională. Ne-am găsit un partener foarte bun pentru noi pe acest segment, sunt cei de la Teatrul din Pod. Și am creat așa un cadru potrivit și călduros în care părinții vin, își savurează cafeaua sâmbătă, duminică de dimineață, în timp ce copiii au o activitate.  Și învață ceva despre legume, despre dinozauri.

PAULA: Chiar vorbeam cu tine, Raluca, despre faptul că e important să diversifici activitățile în cadrul unui biznis. Nu să nu rămâi doar pe o singură componentă, ci să găsești tot felul de modalități ca să te duci în mai multe zone și să atragi public din mai multe arii.

RALUCA: Da, e extrem de important în cazul specific al Oanei a luat din businessul inițial forma, produsul de succes, produsul care pentru care există cerere, 10.35 dar specific locației a adăugat și a căutat să găsească, și sunt convinsă că nu se va opri aici să găsească, și alte surse de a acoperi perioadele în care produsul principal nu este neapărat punctul de atracție. Și aici a găsit copii, programele pentru copii, Comunitatea Femeilor de Afaceri.

PAULA: Ce te-a ajutat din experiența în imobiliare? Ce crezi tu că ai adus din imobiliare în zona de HoReCa?

OANA: M-a ajutat foarte mult interacțiunea pe care am avut-o cu clienții centrelor comerciale chiriași, așa cum le spunem noi, pentru că au fost foști parteneri de business, care în momentul în care am deschis locația și au văzut că am avut curajul să investesc capitalul propriu într-un loc, într-o locație pe care are costul de angajați și așa mai departe, au venit în întâmpinarea mea și mi-au spus uite, suntem aici orice ai nevoie, știu că îți va fi greu în primul an. Niște lucruri pe care probabil că vor fi noi pentru tine. Te cunoaștem, știm că ești un om capabil de business, dar să știi că lucrurile în HoReCa sunt un pic diferite. Toată discuția asta, genul acesta de discuție și susținere pe care am avut-o din breaslă m-a ajutat foarte mult.

PAULA: Raluca, tot ascultând povestea, care crezi că sunt următorii pași, adică unde vezi ducându-se business-ul ăsta?

RALUCA: Deși poate părea că business-ul ar rămâne doar acolo, local, Oana a dovedit că poate să treacă dincolo de America House cu ceea ce oferă, cu produsul, cu serviciile. Și atunci asta ar fi cumva întrebarea sau gândurile ar fi gândurile mele despre cum trece sau cum dezvoltă dincolo de granițele acestea din America House?

OANA: Există un mediu corporate la care am avut, în afară de faptul că am avut acces în el prin prisma experienței de real estate, am avut acces și în perioada aceasta, comunicând cu el, cu clienții din clădirea de birouri, atât din clădirea de birouri în care ne aflăm noi, cât și din clădirile care ne înconjoară. Și mi-am dat seama că există o componentă de B2B pe care am identificat-o. Este partea aceasta de cadouri corporate. Vom avea un produs extraordinar în această iarnă, va fi un produs premium cu stele Michelin. Nu spun mai multe. Pentru că nu vreau să fac un disclosure foarte mare.

RALUCA: Și așa, dincolo de granițele America House.

OANA: Da, exact.

PAULA: Afacerea în franciză e diferită față de o afacere pe care o deschizi de la zero.

OANA: Corect.

PAULA: Care sunt părțile bune? Dacă ar fi să o privim, din care partea bună a acestui tip de abordare? 

OANA: Primești un know-how. Ai parte de susținere din partea francizorului. Nu descoperi și nu încerci, nu ai partea asta de încercare și greșeală pe care o au mulți antreprenori la început, în care încearcă diferite produse și își dau seama ce merge și ce nu merge. În afară de produsul care este extraordinar, este, aș putea spune, cea mai bună înghețată din momentul de față din București, este și relația pe care o dezvolți mai departe cu clienții. Satisfacția cea mai mare pe care o ai este faptul că ei se întorc și vin și cu copii.

Oana Nicolae - Velocità America House

PAULA: Știu că tu încă faci, te ocupi de imobiliare. Cât le mai duci în paralel? 

OANA: Nu știu exact, sunt foarte pasionată de imobiliare, fac asta cu dragoste foarte mare, de aproape 15 ani. Nici mie nu-mi vine să cred. Este un domeniu care m-a făcut omul care sunt astăzi. E un domeniu care este foarte, necesită multă, multă creativitate. Am ajuns în punctul în care sunt pe cont propriu de aproximativ doi ani de zile, cu clienți, cu proiecte livrate, mulțumiți, clienți care recomandă alți clienți, și atunci probabil că va exista un moment în care voi fi nevoită să aleg în momentul în care agenția va scala în partea asta de, de număr, de clienți, pentru că timpul este limitat și în afară de faptul că am două business-uri mai mici de copii acasă. 

PAULA: Îți mulțumim foarte mult că ne împărtășim din experiențele tale legate de afacerea în franciză. Mulțumesc!

Ești interesat de Smart Business? Hai să activezi online banking.