Skip to main content

Sezonul 3, episodul 4: Sorin Anghel – Trisport

Diferențierea în context competitiv: cum să îți găsești nișa în afaceri

Sorin Anghel - Trisport

Paula: În liceu a fost freelancer. Apoi, a lucrat la o bancă, după ce a terminat facultatea, iar astăzi este antreprenor de succes. Ideea afacerii a venit după ce a participat la un concurs de triatlon și a înțeles că nu există un magazin de unde să-și cumpere echipamentul potrivit. Sunt șapte ani de când s-a lansat pe piață și astăzi Sorin Anghel a venit să ne vorbească despre competiția în sport, dar și în afaceri. Tot cu el o să vorbim despre curajul de a inova. Ați pornit de jos ca un business de familie? Încă sunteți un business de familie? Și aș vrea să te întreb, care a fost ziua în care ai decis că e nevoie de magazinul vostru pe piață?

Sorin: Ziua în care ne-am decis este momentul în care ne-am hotărât să participăm la un triatlon. Eram cu trei prieteni la masă și unul în trei a venit cu ideea să ne înscriem la un triatlon. Și hai să facem o ștafetă. Fiindcă la un triatlon poți să participi și la ștafetă, adică unul dintre noi făcea proba de înot, celălalt de bicicletă, celălalt de probă de alergare. N-a mai durat foarte mult până să ne hotărâm că, de fapt, ar fi mai interesant să facem fiecare un triatlon individual ca să putem vedea cine iese primul la sfârșit. Și atunci ne-am dat seama că, de fapt, e foarte greu să găsești produsele de care ai nevoie. Și trebuia să cumperi din 10 locuri. În România, anumite articole nu se găseau, trebuia să le cumperi. Fiind produse pe care trebuia să le probezi, dura foarte mult. Trebuia să cumperi în alte măsuri, ori să le trimiți înapoi. Și atunci ne-am dat seama că...

P: E nevoie de voi pe viață. Cu ce bani ai pornit? Toată lumea se întreabă, vreau să încep o afacere dar nu am bani.

S: Ultimele salarii din bancă, banca la care lucram s-a închis, și atunci am avut ultimele salarii cu care am pornit businessul.

P: Dar nu erau foarte mulți bani, adică. 

S: Nu erau foarte mulți bani, dar în principal nici nu ai nevoie de foarte mulți bani ca să pornești un business.

P: Și care au fost primele articole pe care le-ai adus? Primele articole pe care le-am dus cred că au fost chiar ceasurile de la Garmin. Mi s-a părut un produs interesant, eu fiind pasionat de tehnologie și lucrând în IT, am luat prima dată produsele care mi-au plăcut cel mai mult. Știu că tu în liceu erai pasionat de IT? Și pasiunea ta din liceu, practic, îți garantează astăzi succesul afacerii. Și o să vreau să te întreb unde crezi tu că ați dat lovitura. Care e punctul în care ați dat lovitura și asta v-a făcut să fiți unul dintre liderii pieței?

S: Cred că succesul nostru se datorează în primul rând acțiunilor noastre și modului în care am lucrat. Urmărim niște tipare, n-am citit 100 de cărți care să ne hotărâm, pur și simplu tot a fost natural pentru noi. Adică ne-am pus în postura consumatorului, fiindcă din postura consumatorului am plecat. Mai ales că suntem într-o comunitate în care clienții noștri sunt extraordinari.

P: Ce înseamnă comunitate? Câți să fie în comunitate?

S: Comunitatea strict de triatlon, cred că sunt în jur de 9.000 de oameni în România. 

P: Și cum vă faceți voi cunoscută afacerea? 

S: Pe lângă planurile de marketing pe care le avem în zona de online, noi mergem foarte mult la evenimente. Și atunci, pe perioada verii, weekend la weekend, o să ne găsești la câte un concurs. Fiindcă noi avem și magazin fizic și magazin online, tot timpul este interacțiunea pe care o avem cu clienții din țară. Și, de obicei, noi vorbim cu ei la telefon sau prin mail și tot timpul la evenimente este frumos că acolo chiar îi întâlnim cu ei așa. 

P: Care sunt planurile tale pentru afacerea asta? Adică până unde vrei s-o duci? 

S: Noi vrem să creștem împreună cu piața și vrem, ne dorim ca piața să crească, fiindcă dacă sunt mai mulți oameni care fac sport, asta înseamnă că sunt mai mulți oameni care sunt sănătoși. -Cu cine te sfătuiești în afacerea asta? -Cu soția mea.

P: Bun. Ce face ea și ce faci tu?

S: Eu mă ocup de partea de IT și zona de marketing, iar ea se ocupă de partea financiară. Noi încercăm să susținem foarte multe evenimente și sportive. Să le susținem sponsorizând aceste evenimente și să sponsorizăm sportivi. Sponsorizând și sportivi și evenimente. 

P: Și poți să-mi spui povestea unui sportiv care a beneficiat de ajutorul vostru? 

S: E atât de greu să aleg, deci ar trebui să îți spun, eventual, pe ultimul sportiv pe care l-am ajutat cu niște echipamente de alergare montană și a participat la o cursă în Italia numită Tour de Giants. Este o cursă de 300 și ceva de kilometri și mi se pare că a luat locul, dacă nu mă înșel. Adică a fost un rezultat extraordinar. Așa, una dintre sponsorizările mai mari pe care le facem, de exemplu, este pentru Federația Română de Triatlon. Noi suntem în momentul de față sponsorul principal. P: Știu că tu, în adolescență, făceai web-design, nu? 

S: Da. 

P: Cum arătau site-urile pe vremea aceea? S: Dacă ies în momentul acum, foarte urât. Dacă e să mă uit acum, foarte urâte erau, dar la vremea aceea erau ok. Am început cu clasicul site-ul liceului. Prima dată am făcut site-ul liceului la care eram, de acolo am tot... dezvoltat. 

P: Cam cât scutește dintr-un buget al unei companii faptul că tu faci partea asta în compania ta. 

S: Aici sky is the limit. Bugetele de dezvoltare și marketing nu cred că se pot termina vreodată, sunt pur și simplu procente din cifra de afaceri. 

P: Asta e ceva nou față de competiție? 

S: Ceva în plus, pentru că tu că în business încerci să simplifici procesele, dar simplificându-ți ție procesele, ajungând la client, lui poți să i le complici. Și atunci mai degrabă privești invers, crești complexitatea și oferi simplificare clientului. Să fie mai ușor să te contacteze sau să achiziționeze ceva de la tine. 

P: Unde vrei să duci zona asta de inovație? 

S: Ceea ce ne-am dori să facem e să oferim din experiența noastră și din sfaturile pe care le oferim la un nivel mai mare. Suntem o echipă destul de mică, și suntem limitați la numărul de oameni care putem interacționa.

P: Cum ați simplificat, concret? 

S: Am simplificat canalele de comunicare. Clienților le e foarte ușor să ne scrie, pentru că le folosim pe toate. Mail, Instagram, Facebook, messenger.

P: Ce te mână pe tine în povestea asta? Ce te face să te trezești dimineața și să mergi cu drag la serviciu? 

S: Clienții noștri, fiecare are o poveste interesantă, și apropos de ce vă povesteam. Noi chiar dacă suntem într-o nișă foarte complicată sau foarte mică, de triatlon, avem niște produse care au ieșit în zona de mass market. Și atunci avem surprize frumoase de la oameni care vin să-și cumpere pur și simplu un ceas, fără să vrea să facă un maraton sau un triatlon, ei vor pur și simplu un ceas care să fie drăguț, să țină bateria, să fie rezistent, să fie un pic mai altfel. Și avem surpriza ca două luni mai târziu să vină să ne spună că a descoperit niște activități cu ceasul, a fost și la munte și le-a plăcut, s-a apucat de alergat și că are nevoie de echipament. 

P: I-auzi, destul de convenabil... 

S: Da. (râde)

P: Practic ți-am vândut un ceas și după aia nu mai scapi. 

S: Practic l-am convins să se apuce de mișcare 

P: Câți oameni sunteți? 

S: Aproape zece.

P: Fericiți oamenii la voi la serviciu? 

S: Da, suntem , și suntem o echipă strânsă. Și mai este ceva important la noi. Nu avem fluctuații de personal. 

P: Dar ce îi ține pe ei acolo? 

S: Pasiunea comună pentru sport. Și mi se pare foarte important, pentru că clienții noștri nu mai vin neapărat la Trisport, ei vin la Sorin la Trisport, sau vin la Andrei la Trisport. Este o relație pe care în retail nu prea o găsești, o găsești în foarte puține magazine de specialitate. Noi avem, de exemplu, clienți care vin din Bulgaria sau din Ungaria la noi pentru anumite produse. 

P: Ce frumos. Dacă ar fi să definești într-un singur cuvânt succesul în afaceri, care ar fi acela. Sau care ar fi expresia? 

S: Perseverența, să nu te dai bătut. Lucrurile o să fie grele la început, la un moment dat devin mai ușoare, dar asta nu înseamnă că nu vor deveni mai grele la un moment dat într-un punct ulterior. Este un proces continuu prin care trebuie să treci și să te lupți, așa, cu niște demoni. Mulțumesc foarte mult!

Ești interesat de Smart Business? Hai să activezi online banking.