Skip to main content

Sezonul 3, episodul 5: Cristian Barin – Ohvăz

Cum să-ți promovezi afacerea în mediul online

Cristian Barin – Ohvaz

Paula: Există povești care se scriu din dorința unui copil de a ajunge mare erou în centrul acțiunii pe care el o declanșează. Invitatul meu de astăzi a dezvoltat o afacere pornind de la întrebarea ”Noi ce mâncăm azi?” Făcuse câteva sute de mii de euro din IT și spune că a avut noroc că știa engleză pe care a învățat-o din desene animate pentru că nu a fost dat la grădiniță.

Îl am alături de mine pe Cristi Barin, care a dezvoltat brandul Ohvăz. Hai să vedem de unde a pornit povestea asta.

Cristi: ”Ohvăz” a început de la o întrebare cât se poate de simplă: ce mai mâncăm acum? Ce mai mâncăm la prânz? Și ca un om care tot lucra la birou timp de ani de zile, la firma mea de IT, unde aveam cam 20-25 de angajați an de an, timp de cinci ani de zile. Ce mai mâncăm? Ce mai mâncăm astăzi? Iar comandăm? OK, ce comandăm? Pizza, shaorma, burgeri, aceleași și aceleași.

P: Și ai zis, ce ar fi să facem ceva pe bază de ovăz. De unde?!

C: Mâncare gustoasă găsești, dar cu foarte multe calorii și atunci trebuie să găsești un echilibru foarte bun pe partea cealaltă. Sigur că o salată este relativ ieftină, însă nu e nimeni satisfăcut după o salată. Așa că am tot făcut multe căutări, am tot căutat pe internet diverse opțiuni și foarte mulți vorbeau despre porridge. Foarte mulți vorbeau despre oatmeal. Dar eu am crescut cu ceai de tei pe care îl culegeam din fața blocului, cu pâine, cu gem și așa mai departe. Griș cu lapte, desigur, cu o dulceață, orez cu lapte. Nu aveam idee ce este porridge sau oatmeal. Și pe măsură ce am căutat, am văzut că există enorm de multe proprietăți: ajută digestia, scade colesterolul și așa mai departe. Foarte bine studiată, ovăzul ajută foarte, foarte mult.

P: OK. Înțeleg că aveți doar patru ani, dar când v-ați născut? Cum ați făcut? Care a fost strategia de dezvoltare ca să ajungeți în punctul ăsta?

C: Așa cum știm, una este mărul și alta este plăcinta de mere. Dar faptul că un măr este de doi lei sau cât o fi, nu înseamnă că plăcinta de mere ar trebui să fie și ea tot doi lei. Noi am avut tare mult această problemă pe care ar trebui să o clarificăm prin foarte multă comunicare. Și pe măsură ce mi s-a cristalizat această idee, această nevoie de comunicare, am înțeles că trebuie să insist din ce în ce mai mult pe partea aceasta de content marketing. Am descoperit că într-adevăr este foarte bine să fii antreprenor bazat pe P&L, pe chestiuni financiare, pe chestiuni ce țin de dezvoltarea afacerii din toate punctele de vedere, de HR și toate cele. Însă dacă nu reușesc să comunic în mod eficient, afacerea nu are cum să funcționeze, indiferent de cât de bun este produsul, câte calități deosebite are. Degeaba, dacă nu poți să comunici într-un mod…

P: Și spre ce canale de comunicare te-ai dus?

C: Inițial le-am încercat pe toate, am încercat youtube, desigur, am încercat facebook, am încercat Instagram, desigur, dar așa cum toată lumea știe care lucrează în acest spațiu de content creation, este foarte dificil să îți faci un renume. Algoritmii pur și simplu nu sunt cu tine. Și atunci TikTok, în momentul în care într-adevăr a explodat, a fost clar că acolo este publicul meu. Acolo putem să ajungem viral fără niciun fel de truc, fără niciun fel de niște bani investiți sau chestii de genul ăsta. Am înțeles acolo că poți să fii natural, poți să fii autentic și atunci totul este ok.

P: Dar e publicul tău pe TikTok?

Cristi: TikTok este pentru orice fel de afacere. Vedeam recent niște reclame foarte bune la tot felul de chestii la care nu te așteptai. Cineva vindea excavatoare, hale metalice la comandă și așa mai departe.

P: Dar cât ți-a crescut ție afacerea după clipurile de pe TikTok?

C: Enorm de mult.

P: Cam cu cât?

C: Noi am crescut de la 135.000 de euro la 300.000 de euro, la 500.000 de euro, la 800.000 de euro și în următorul an, estimăm undeva pe la 1,5 milioane de euro. Și atunci eu aș zice că este o creștere fenomenală pentru un business repet, ovăz cu lapte de migdale, budincă de chia, limonadă este fabulos. Este fabulos în România să vinzi atât de mult și asta este prin puterea social media și prin puterea de a face content în mod constant

P: De unde ai moștenit spiritul antreprenorial?

Cristi: Nu este moștenit, este cultivat, dobândit, cultivat. Am avut, am avut o copilărie normală, dar, din păcate, cu aceiași adidași primiți de la fratele meu mai mare, cu hainele chiar și de la sora mea. Și atunci am simțit că vreau un pic mai mult și că este în mine puterea asta de a face ceva deosebit. Și atunci am încercat tot felul, de a face tot felul de lucruri, până când am reușit cu una-alta. Și iată-ne aici.

P: De la ce vârstă ai început să faci afaceri?

C: Eu sincer, nu îmi amintesc. Cred că la 15 ani am început să fac diverse lucruri, și în momentul în care vrei să faci ceva este foarte important să continui. Eșec după eșec trebuie să continui. Cred că asta ne lipsește cel mai mult.

P: Ți-amintești din ce ai câștigat primii bani? Care a fost primul job?

C: Am avut un singur job, totuși am avut. Am fost angajat două luni de zile ca agent de vânzări. Vindeam cosmetice door to door. A fost foarte interesant. Am învățat ce înseamnă să lucrezi literalmente la patron în sens peiorativ, să zic așa, dacă mi se permite. Și am văzut cum este să fii totuși pe partea cealaltă. Tocmai de aceea încerc să creez un mediu de lucru cât se poate de ok, cât se poate de deschis, condiții de muncă pe care încerc să le fac ca pentru mine.

Paula: Cum îți ții oamenii?

C: Pe de o parte, sunt lucrurile intangibile, dar chestiile tangibile pe care pot fi ușor enumerate sunt: program de 7 ore doar, acest program îl am de la începutul firmei, salarii peste medie, o libertate totală, încredere totală fără micromanagement. Foarte multe zile libere când vine vorba de Crăciun și alte sărbători. Pe scurt, încerc să-i tratez cât se poate de ok.

P: Câți angajați ai?

C: Acum suntem 16.

P: Primi banii i-ai făcut din IT făcut. Povestește-mi, câți bani ai câștigat din IT?

C: Din IT am făcut o aplicație Android. Eu am fost freelancer, web designer, am lucrat pe o platformă în care făceam site-uri, desenam site-uri pe vremea aceea în Photoshop Atât de demult vorbim, 2009 ceva de genul ăsta, 2010, cred. Și mereu mi-a plăcut designul. Mi-a plăcut Photoshop, mi-a plăcut să desenez, să zic așa, în mediul digital. Dar pe lângă plăcut, partea de hobby, să zic așa, am văzut că și de acolo se pot face foarte mulți bani. În momentul în care am câștigat primul proiect, mi-am câștigat salariul pe 3-4 luni, ceva de genul ăsta, dintr-o singură pagină, dintr-un singur design pe care l-am făcut în ceva de genul 6 ore. Și atunci, în momentul în care câștigi un salariu, câștigi 3-4 salarii în 6 ore, e cel mai puternic drog pe care poți să-l obții, fiindcă te simți ca și cum ești în controlul vieții tale. Simți că într-adevăr poți să faci bani foarte buni fără să faci afaceri cu statul sau să faci tot felul de chestii ilegale și așa mai departe.

P: Apropo de asta, ce sfaturi i-ai da unui antreprenor la început de drum, care vrea să dezvolte și el o afacere, nu știu, cu hrișcă, să zic.

C: Dacă vrea cineva să intre în acest domeniu, mai întâi să se uite, să vadă ce se întâmplă în piață, după care trebuie să stai să te gândești: sunt eu semnificativ mai deștept, mai inteligent, mai ager? Am eu niște calități pe care ei nu le au? Fiindcă dacă într-adevăr ai o încredere fabuloasă în tine și știi că poți să muți munți, cu siguranță intră. Dar să fii conștient că majoritatea nu se descurcă. Majoritatea se chinuie tare mult.

P: Văd că ești un om cu foarte multă încredere în el, cu o stimă de sine absolut minunată. Și vreau să te întreb dacă tu crezi că faptul că ai avut o copilărie cu lipsuri te a construit pe tine în felul ăsta. Foarte bătăios, luptător, dornic să și depășească…

C: Cu siguranță, cu siguranță asta a contat foarte mult. Tata a lucrat toată viața lui, am văzut exact ce înseamnă munca dificilă, mama, de asemenea, foarte, foarte greu la muncă non-stop. Am văzut ce înseamnă asta și am văzut ce înseamnă să lucrezi foarte mult și totuși să nu fie rezultate, fiindcă, din păcate, oricât de mult ai fi lucrat, din păcate, nu ne lăfăiam în bani de departe, așa cum ziceam, pâine cu gem în mod constant, ceai în fiecare dimineață și atunci, am văzut ce înseamnă acest lucru, dar pe partea cealaltă, situația pentru mine este relativ simplă. Dacă eu nu am încredere în mine, nu are cine să aibă încredere în mine.

P: Cum au primit ai tăi bunica ta, bunicii, mătușile, budinca de...? 

C: Ei sunt foarte încântați de produsele mele și mă susțin. Țin pumnii. 

P: Ce e mă, mămică asta? 

C: Ei sunt, ei, îmi țin pumnii, iar asta mă bucură. 

P: N-au nicio curiozitate legată de ingredientele astea noi? Că nu sunt comune.

Cristi: Sigur că da. Ei în mod constant eu am simțit din partea lor susținere în orice am făcut, chiar dacă ei nu înțelegeau foarte bine. Să faci cursul din Photoshop în partea cealaltă a lumii, să fii numărul unu pe cea mai mare platformă. Ei nu înțeleg aceste aspecte, nu înțeleg aceste detalii, ce anume predau, ce anume fac. Sunt profesor sau cum? Mă duc la o facultate sau cum? Nu înțeleg toate detaliile, dar mă susțin și pentru mine asta este suficient.

Multumesc!

Ești interesat de Smart Business? Hai să activezi online banking.