Skip to main content

Cum rămâi în siguranță online!

Internetul este o parte esențială a vieții noastre.

Ne folosim computerele și telefoanele pentru a lucra, a ne relaxa și a comunica cu prietenii și familia. Dar, pe măsură ce lumea digitală se extinde, crește și riscul de a deveni victima unei fraude online.De aceea, ți-am pregătit câteva sfaturi simple pe care le poți urmă pentru a te proteja de cele mai frecvente și ingenioase tipuri de fraude bancare online.

Siguranța ta este prioritatea noastră

Tu eșți important pentru noi. De aceea, monitorizăm continuu tranzacțiile tale, pentru a ne asigura că sunt în siguranță. Dacă observăm ceva neobișnuit, te vom contacta imediat.
Vrem să fii întotdeauna în siguranță. De aceea, analizăm și îmbunătățim în permanentă controalele de securitate. Astfel, îți putem oferi metode de autentificare și autorizare sigure, dar și prietenoase.
Protejăm datele tale cu mare grijă Dispozitivele noastre software și hardware sunt concepute pentru a fi sigure și fiabile, iar codurile noastre de securitate sunt întotdeauna în conformitate cu cele mai recente cerințe regulatorii.

Cum să fii vigilent?

Fii atent la ce se întâmplă în jurul tău.

„Cărăușii de bani”. Despre ce e vorba și cum să nu cazi în capcană.

„Cărăușii de bani” sunt persoane care - de cele mai multe ori, fără să-și dea seama de tot contextul - transferă bani obținuți ilegal între diferite conturi din țară și din străinătate, în schimbul unui comision.

Fără să știe că astfel se angajează în activități infracționale, ei acționează ca agenți de spălare a banilor pentru grupări de crimă organizată, uneori utilizând și criptomonede.

Potrivit informatiilor publice furnizate de Poliția Română, recrutarea se poate realiza prin contact direct sau e-mail, iar infractorii apelează din ce în ce mai mult la rețelele sociale pentru a atrage noi complici, fiind folosite oferte de locuri de muncă false (de exemplu „agenți de transfer de bani”), anunțuri pop-up online sau aplicații de mesagerie instantanee (precum WhatsApp).

Ce ar fi bine să faci.

- Nu accepta să încasezi bani sau să faci depuneri, plăți, transferuri ori diverse tranzacții pentru persoane necunoscute, în schimbul unui comision.

- Fii atent la mesajele nesolicitate prin care ți se promit câștiguri rapide în schimbul unor activități simple (precum like-uri pentru anumite site-uri, transmitere de mesaje, logare pe anumite site-uri/pagini de socializare, etc). Nu da curs acestor mesaje!

- Nu oferi în niciun caz credențialele tale bancare (codurile cu care te loghezi în aplicație)!  Astfel, eviți compromiterea conturilor tale.

„Cărăușii de bani”, inclusiv cei păcăliți de infractori, pot fi trași la răspundere din punct de vedere legal pentru acțiunile lor. Dacă ai fost contactat și ademenit într-o astfel de schemă, anunță imediat Poliția prin depunerea unei plângeri (fizic sau online pe site-ul Poliției Române) și banca, sunând la *2000. 

Mai multe date de contact aici: https://www.raiffeisen.ro/ro/home/contact.html

Ferește-te de crypto scam.

• Nu permite persoanelor necunoscute să îți acceseze telefonul de la distanță și nu instala aplicații pe dispozitivele tale la cererea lor.

Nu le oferi acestora coduri de securitate și credentialele tale din aplicațiile Smart Mobile/SmartToken/Raiffeisen Online indiferent de motivul invocat (chiar dacă îți promit aparențe câștiguri financiare)

Nu oferi datele tale nimănui.

• Banca nu îți va solicită niciodată prin e-mail/SMS să introduci date personale, coduri de activare, parole, codul de utilizator de la aplicațiile tale, date ale cardului etc. Dacă primeșți astfel de comunicări, verifică exact cine este expeditorul, modul în care este redactat mesajul, dacă există greșeli gramaticale sau exprimări ciudate în el. Toate acestea pot fi indicii ale unui atac de tip phishing. Te rugăm să nu introduci/trimiți datele solicitate și să verifici situația sunând la *2000!

• Folosește nume de utilizator și parole unice pentru fiecare cont. Astfel poți reduce riscul de compromitere a conturilor tale, în cazul în datele tale de acces ajung în posesia altcuiva. 

• Rămâi vigilent în ceea ce privește email-urile, apelurile telefonice, mesajele tip SMS / WhatsApp ori de pe diferite site-uri care solicită date cu caracter personal. Nu le oferi date precum numărul cardului, codul PIN, coduri de activare, de autentificare, parole, cod 3D secure, parolă statică, codul de utilizator, coduri de control sau activare pentru servicile Raiffeisen Online sau Smart Mobile ori pentru înrolarea cardului în RaiPay, Apple Pay, Garmin Pay etc. Angajații Raiffeisen nu îți vor cere niciodată astfel de date.

• Aceste informații le poți introduce în fluxurile de activare pe care le faci chiar tu când utilizezi produsele și serviciile băncii, și nu trebuie să le spui altor persoane care te abordează pe aplicații de mesagerie (Facebook, Instagram, WhatsApp etc.) sau pe alte pagini web. Asigura-te că eșți în aplicațiile Băncii atunci când le introduci.

Nu da click pe orice link.

• Asigura-te că faci cumpărături doar de pe site-uri securizate. Au un lăcățel în bară de adresa, iar link-ul începe cu https://, și nu http:// (S = securizat). 

• Evita ofertele de pe pagini web necunoscute, mai ales pe cele care par de nerefuzat - de cele mai multe ori, nu sunt reale. Folosește doar site-uri de pe care ai mai comandat.

• Nu accesa link-urile primite pe e-mail sau prin mesaje pe rețelele de socializare, chiar și de la prieteni. Uneori sunt spam-uri, trimise fără știrea lor, care conțin viruși.

• Ai grijă că sistemul de operare al calculatorului tău să fie mereu la zi și instalează un program Antivirus, precum și unul tip Firewall, pentru a combate și a preveni orice tentativă de compromitere a datelor tale, precum și o posibilă fraudă cibernetică.

• Ferește-te de site-urile care deschid ferestre de verificare tip pop-up și care cer introducerea repetată a codului de verificare a plății. Nu continuă sesiunile în cauza! Dacă doreșți continuarea tranzacției, reia pașii de la început.

 

Raportează conturile false.

• Banca nu cere date personale, coduri de activare sau control, parole etc. pentru diferite operațiuni, pe Instagram, LinkedIn, YouTube sau Facebook.

• Raportează și semnalează-ne conturile false. Atenție! Multe dintre acestea ne copiază conținutul, fii vigilent și atent la detalii.

• Paginile oficiale de social media ale Raiffeisen Bank sunt următoarele: 

https://www.facebook.com/RaiffeisenBankRomania/

https://www.linkedin.com/company/raiffeisen-bank-românia/

https://www.instagram.com/raiffeisenbankro/

https://www.youtube.com/user/RaiffeisenBankRO 

 

Raportează conturile false.

• Banca nu cere date personale, coduri de activare sau control, parole etc. pentru diferite operațiuni, pe Instagram, LinkedIn, YouTube sau Facebook.

• Raportează și semnalează-ne conturile false. Atenție! Multe dintre acestea ne copiază conținutul, fii vigilent și atent la detalii.

• Paginile oficiale de social media ale Raiffeisen Bank sunt următoarele: 

https://www.facebook.com/RaiffeisenBankRomania/

https://www.linkedin.com/company/raiffeisen-bank-românia/

https://www.instagram.com/raiffeisenbankro/

https://www.youtube.com/user/RaiffeisenBankRO 

Fii atent la toate tranzacțiile tale.

• Pentru a fi la curent cu orice plata efectuată, îți recomandăm să verifici frecvent istoricul tranzacțiilor în Smart Mobile. Sau, dacă vrei să fii notificat instantaneu de fiecare dată când ai o plata nouă, activează-ți notificările push. Notificările push sunt gratuite și îți vor fi trimise direct pe telefonul mobil. Așa vei știi exact ce se întâmplă cu banii tăi, chiar dacă eșți la cumpărături, faci un schimb valutar, îți intră salariul sau împrumuți bani unui prieten.

• Verifică mesajul de autorizare primit prin SMS atunci când autorizezi plăți online. Înainte de a introduce datele tale confidențiale întotdeauna verifică denumirea exactă a comerciantului către către urmează să efectuezi transferul și suma.

• La Raiffeisen Bank monitorizăm în permanentă tranzacțiile și depunem eforturi pentru îmbunătățirea metodelor de control de securitate, pentru a-ți oferi în continuare servicii de banking simple, ușoare și sigure.

• Plățile online efectuate cu cardul tău Raiffeisen sunt protejate prin sistemul 3D Secure, care permite finalizarea tranzacțiilor doar după ce ai introdus codul de verificare primit prin SMS. Totuși, este important să știi că parolă 3D secure este generată numai la solicitarea site-ului de pe care faci cumpărături, dacă acesta este înrolat în serviciul 3D Secure. Sistemul 3D secure funcționează doar pentru plăți și niciodată pentru încasare bani.

• Atenție! Îți recomandăm că, atunci când ai de încasat bani (de ex. din vânzarea unor bunuri pe site-uri de tip marketplace), să-i dai plătitorului doar codul tău IBAN și numele băncii. Astfel, plata se va efectua în condiții de siguranță. În cazul în care aștepți o suma de bani din vânzarea de bunuri, nu da curs solicitării cumpărătorului de a-i divulgă datele cardului tău și nici nu acceptă să faci o plata de test introducând datele cardului pe un link oferit de acesta.

Află mai multe despre siguranța cumpărăturilor făcute online cu cardul de la Raiffeisen.

SPOOFING… sună drăguț, a animăluț de pluș, nu?….Dar NU e! 

👨‍💻Tehnica SPOOFING este folosită de atacatori, care prin apeluri false (spoofed) contactează potențiale victime și se prezintă drept angajați ai unor bănci sau institutii din România. Se oferă să te ajute să semnalezi o presupusă “fraudă” sau sa iti dea detalii despre presupuse "credite" sau alte produse bancare și pe fondul emotiei caută să-ți afle datele personale, date de autentificare in aplicatiile bancare sau financiare. 

🔐Dacă ți-ai dat seama că ai fost contactat și ademenit pentru astfel de activități, anunta-ne de indata pentru a efectua verificari, in cazul in care ai oferit deja datele, sunându-ne la *2000. Pentru mai multe date de contact, accesează linkul: https://www.raiffeisen.ro/ro/home/contact.html; 

🔐De aemenea, daca ai fost deja păgubit, depune imediat o plângere la poliție prin (fizic sau la petitii@politiaromana.ro) și notifică DNSC (telefon 1911 sau alerts@dnsc.ro);.

Dacă observi ceva neobișnuit

Blochează și reemite cardul din Noul Smart Mobile. Dacă nu reușeșți, sună la *2000 și te ajutăm noi.

Când este indicat să-ți blochezi cardul și să ne contactezi imediat:

• Tocmai ai dat curs unui e-mail sau telefon suspicios și ai oferit datele cardului.

• Ai oferit informații despre contul sau cardul tău, în urmă unei scheme de „îmbogățire rapidă”.

• Ai primit un mesaj sau un telefon suspicios care pare a fi de la banca sau de la un partener de afaceri și ai oferit informații personale.

• Observi ceva neobișnuit la ATM, cum ar fi un dispozitiv atașat.

• Observi o tranzacție neobișnuită în contul tău.

• Un angajat dintr-un magazin scoate cardul din perimetrul tău de vizibilitate pentru a-ți procesa tranzacția.

• Ți se cere să treci cardul prin mai multe dispozitive de plata – POS.

• Îți pierzi cardul și suspectezi o activitate frauduloasă.

Internet banking doar de pe raiffeisen.ro

Nu accesa Raiffeisen Online prin link-uri rezultate din motorul de căutare. Pentru accesarea în siguranță a  Raiffeisen Online, intră doar din website-ul oficial al băncii https://www.raiffeisen.ro/