Mașinile electrice din România, acum și cu numere verzi
Căutarea unor alternative mai ieftine și mai puțin poluante la carburanți stimulează companiile să se orienteze spre investiții în vehiculele electrice și determină statele să aloce subvenții și facilități pentru trecerea consumatorilor de la mașinile clasice la cele electrice și hibride.
Cota de piață a vehiculelor electrice și hibride în România a ajuns la 17% după primele două luni din acest an, cu peste 3% mai mult decât în aceeași perioadă a anului trecut, în timp ce cota mașinilor cu motoare diesel a scăzut la 15%. În primele trei luni, înmatriculările de mașini electrice au crescut cu aproape 120%, reiese din statisticile Asociației Producătorilor și Importatorilor de Automobile (APIA). Ceea ce se întâmplă în România este o reflectare a aceleiași tendințe care se manifestă peste tot pe plan mondial. În Europa, vânzările de mașini electrice au depășit încă din decembrie 2021 pentru prima dată vânzările de mașini cu motoare diesel.
În condițiile în care avem de-a face nu doar cu scumpirea țițeiului, ci și cu preconizata renunțare la importurile de petrol din Rusia, producătorii lansează investiții noi – constructorul Volkswagen a anunțat la începutul lunii mai că va investi 10 miliarde de euro ca să producă vehicule electrice și baterii în Spania – iar statele anunță programe de stimulente pentru tranziția spre vehiculele nepoluante, dar și pentru dezvoltarea rețelelor de stații de încărcare. La noi, după cum știm, un asemenea program este Electric Up, care finanțează companiile mici și mijlocii concomitent pentru instalarea de sisteme de panouri fotovoltaice și de stații de reîncărcare pentru vehicule electrice şi hibride.
Ultima noutate în materie este perspectiva ca mașinile cu emisii zero din România să primească numere verzi, după ce la 28 aprilie a fost publicat în Monitorul Oficial Ordinul comun care reglementează acordarea de numere de înmatriculare cu litere și cifre de culoare verde pentru mașini pur electrice sau cu pilă de combustie cu hidrogen. Ordinul va intra în vigoare în termen de 60 de zile de la publicare și are ca scop „asigurarea vizibilității acestor categorii de vehicule în traficul rutier, în vederea stimulării introducerii pe piață a autovehiculelor de transport nepoluante, inițierea unui cadru legal care să permită facilitarea accesului acestora la infrastructura de reîncărcare cu energie electrică, stabilirea unor politici de transport eco sustenabile, menite să facă față traficului intens, precum și protejarea mediului înconjurător”.
Ministrul mediului, Tanczos Barna, a explicat că atribuirea numerelor verzi are ca scop acordarea unor facilități pentru mașinile respective, referitoare la parcare sau la accesul în anumite zone, ținând cont că majoritatea orașelor vor trece la limitarea în anumite zone a accesului mașinilor poluante. În același timp, ministerul promite subvenții mai mari pentru cumpărarea de mașini electrice, motivând că a crescut interesul companiilor în acest sens, inclusiv al celor din sectoare precum cateringul sau livrările de bunuri. „Mobilitatea verde va avea avea o finanţare de 3-4 ori mai mare în următoarea perioadă”, a declarat Tanczos Barna, estimând că pentru programul Rabla Plus, destinat mașinilor nepoluante, bugetul de 600 de milioane de lei de până acum este posibil să nu fie suficient.
Administrația Fondului pentru Mediu (AFM) a schimbat calendarul de desfășurare pentru programele Rabla Clasic și Plus, întrucât a modificat softul de înscriere. Astfel, prima sesiune din noua configurație va avea loc în perioada 13 mai – 31 iulie 2022, interval în care persoanele fizice se pot înscrie prin intermediul dealerilor autorizați, iar persoanele juridice depun dosarele de finanțare prin aplicația informatică a AFM. Au fost alocate și sumele neutilizate din 2020 până acum. Rabla Plus, programul privind reducerea emisiilor de gaze cu efect de seră în transporturi, prin promovarea vehiculelor de transport rutier nepoluante din punct de vedere energetic, va avea așadar un buget suplimentat, care va ajunge la o 262.000.000 lei pentru persoanele fizice, 190.300.000 lei pentru persoanele juridice și 100.000.000 lei pentru autorități locale și instituții publice.
Aceste sume depășesc cu mult bugetele alocate la precedentele două sesiuni de înscriere de anul acesta, din februarie, martie și aprilie – câte 26.500.000 lei pentru persoanele juridice, respectiv o singură sesiune pentru persoanele fizice, în februarie, cu un buget de 110.000.000 lei. AFM are intenția ca anul acesta să mai organizeze o singură sesiune, în septembrie – octombrie, din nou cu un buget mai mic – 115.500.000 lei pentru persoanele fizice și 86.138.000 lei pentru persoanele juridice. Ca bilanț, să notăm că la runda din aprilie de aprobare a dosarelor, AFM a anunțat că a acceptat 248 de dosare pentru 459 autovehicule electrice, dintre care 330 pur electrice și 107 hibrid plug-in și 22 motociclete electrice. La următorul bilanț, din luna mai, s-au adăugat 11 dosare pentru 13 autovehicule electrice, din care 10 pur electrice și 3 hibrid plug-in.
Anul acesta, statul a introdus o serie de modificări la Rabla Plus, impunând obligația de casare a unui autovehicul uzat pentru cumpărarea unui autovehicul nou, iar pentru fiecare autovehicul nou există posibilitatea casării a cel mult două autovehicule uzate. Valoarea finanțării prin Rabla Plus nu poate depăși 50% din preţul de comercializare al autovehiculului nou achiziționat, fiind acordată prin ecotichete cu valoare diferită în funcție de tipul vehiculului și de numărul de autovehicule casate. Pentru fiecare autovehicul uzat mai vechi de 15 ani și care are norma de poluare nu mai mare de Euro 3 se adaugă un ecobonus de 1.500 lei/autovehicul.
Prima categorie de ecotichete este în valoare de 51.000 de lei pentru un autovehicul nou pur electric sau un autovehicul nou cu pilă de combustie cu hidrogen, respectiv 26.000 de lei pentru un autovehicul nou electric hibrid plug-in, exceptând motocicleta, care generează maximum 80 g CO2/km în sistem WLTP, în schimbul casării unui autovehicul uzat. A doua categorie de ecotichete este în valoare de 54.000 de lei pentru un autovehicul nou pur electric sau un autovehicul nou cu pilă de combustie cu hidrogen, respectiv 29.000 de lei pentru un autovehicul electric hibrid plug-in, care generează maximum 80 g CO2/km în sistem WLTP, în schimbul casării a două autovehicule uzate. A treia categorie de ecotichete se acordă pentru achiziționarea unei motociclete electrice și este în valoare de 26.000 de lei.
Pentru companiile care au dosarul aprobat pentru Rabla Plus și obțin ecotichete în valoare maximă de 57.000 de lei, Raiffeisen Leasing are deschisă până la 30 iunie 2022 o ofertă de achiziționare a mașinilor Tesla Model 3 și Model Y, pe bază de comandă directă de pe site-ul Tesla România. Finanțarea este în euro, cu dobândă variabilă (0,99%, marjă fixă + Euribor la 3 luni), cu avans minim de 5% și perioada maximă de finanțare de 60 de luni. Taxa de management este de 0,99% din pretul de achiziție al mașinii plus TVA.
Conform statisticilor APIA, în primul trimestru din 2022, topul celor mai vândute autovehicule electrice era dominat de Dacia Spring, cu 952 de mașini, Tesla Model 3, cu 154 de mașini, în creștere de 18 ori față de primul trimestru din 2021, și Hyundai Kona, cu 146 de mașini vândute. La capitolul hibride plug-in conduc Ford Kuga, Mercedes Benz GLE, Hyundai Tucson și Mercedes Benz GLC, iar la vehiculele hibride fără reîncărcare din surse externe conduc Toyota C-HR, Toyota Corolla și Toyota RAV4.