Provocările IMM-urilor și importanța tranziției către energia regenerabilă
Întreprinderile mici și mijlocii sunt coloana vertebrală a economiei Europene. Numărul lor reprezintă 99% din totalul businessurilor din Uniunea Europeană. Mai mult, IMM-urile au ca angajați mai bine de 100 de milioane de persoane, reprezintă mai mult de jumătate din PIB-ul Europei și joacă un rol central în adăugarea valorii, indiferent de sectorul economic de care vorbim. IMM-urile sunt de asemenea în măsură să vină cu soluții inovatoare la provocări precum schimbările climatice, eficientizarea resurselor și coeziunea socială, ajutând la răspândirea acestor valori pe tot cuprinsul Uniunii.
Acestea sunt principalele motive pentru care IMM-urile sunt un factor extrem de important către o economie sustenabilă și digitală. Trecerea la surse sustenabile de energie face parte din strategia pe termen lung a Uniunii Europene de a deveni neutră din punct de vedere climatic până în 2050. În momentul de față, la nivelul Uniunii, 20% din energie provine din surse regenerabile, iar procentul ar trebui să ajungă la 40-45% până în 2030.
Potrivit unui comunicat de presă al Parlamentului European, 88% din cetățenii europeni consideră că este important să creștem procentul de energie regenerabilă folosită în activitățile economice, în timp ce 80% dintre ei sunt de acord că e important ca Europa să devină primul continent neutru din punct de vedere al emisiilor de carbon până în 2050. La nivel global, 86% dintre respondenții unui studiu Wunderman Thompson se așteaptă ca businessurile să își asume rolul în rezolvarea provocărilor majore, precum schimbările climatice.
Conform Global Cleantech Innovation Index, România este pe locul 11 în ceea ce privește proporția de energie regenerabilă consumată raportată la consumul total de energie. Acest lucru subliniază faptul că țara noastră are un potențial imens de dezvoltare a tehnologiilor pentru energia curată. În acest context, este important să ne punem următoarele întrebări: care sunt provocările IMM-urilor în contextul curent și cât de importantă e tranziția către energia din surse regenerabile în cazul acestora? La ce obstacolele și avantaje se pot aștepta IMM-urile care își adaptează modelele de business pentru un viitor mai verde și, mai ales, ce opțiuni există pentru companiile care își propun să implementeze și să găsească finanțări pentru un proiect de energie verde?
IMM-urile se află într-un proces de transformare accelerată
După aproape 3 ani de pandemie, toate companiile au fost angrenate într-un proces rapid de transformare și de digitalizare, de optimizare a costurilor și de refacere a lanțurilor de distribuție. Raluca Nicolescu, Director IMM la Raiffeisen Bank, spune ca principala provocare a IMM-urilor la momentul de față o reprezintă inflația și prețurile crescute, care se resimt în multe arii ale businessurilor, inclusiv în costurile energiei electrice.
În al doilea rând, ratele medii ale dobânzilor au crescut substanțial, ajungând până aproape de 7 față de 1.5% anul trecut. Nu în ultimul rând, retenția angajaților rămâne o provocare pentru IMM-uri, deoarece fiecare dintre noi a trăit la nivel individual transformarea din ultimii ani, care se traduce acum în alte nevoi personale și în necesitatea de a avea mai multă grijă față de salariați. Energia din surse regenerabile poate fi răspunsul la toate aceste provocări legate de costuri și din ce în ce mai mulți antreprenori conștientizează asta. Drept dovadă, companiile care implementează sisteme de energie solară nu mai fac față cererii în ultima vreme.
Pentru Cornel Eftenoiu - General Manager Darcom Energy, anul acesta s-a dovedit a fi dificil din punct de vedere al echilibrului dintre cerere și ofertă: compania sa face față din ce în ce mai greu cererilor pentru echipamente fotovoltaice în contextul în care furnizorii săi sunt suprasaturați, iar problemele cu materiile prime s-au accelerat.
Pentru companiile care își doresc să implementeze o astfel de soluție, un sistem fotovoltaic complet conține foarte multe elemente: structuri metalice, invertoare, panouri, cabluri, partea de protecție, siguranțe; așadar, e vorba de mult mai mult decât o suită de panouri solare. Oferta pentru un sistem fotovoltaic se face în urma unor studii asupra locației și a consumului și, în plus, cerem date suplimentare beneficiarului pentru a-i putea oferi o soluție completă care să-i acopere nevoile. – Cornel Eftenoiu
Din anul 2014 a început să iasă la iveală apetitul clienților rezidențiali și al IMM-urilor pentru energie solară. Mulți dintre ei nu se gândeau să economisească bani, ci să reducă din consumul de energie pe bază de cărbune sau să nu mai consume energie din rețea, atât cât se poate. De-abia de acum 3 ani, când prețurile la energie au explodat, IMM-urile au început să se îndrepte cu pași din ce în ce mai hotărâți spre surse de energie verde și să se discute despre sustenabilitate. Există clienți care își doresc să investească în sustenabilitate și clienți care doresc să reducă costurile pe partea de energie. Pentru aceștia din urmă, e bine de știut că recuperarea investiției într-un sistem fotovoltaic se face într-o perioadă de aproximativ 5 ani.
Cum vor fi avantajate pe viitor IMM-urile care investesc în sustenabilitate de acum
n primul rând, avantajele trecerii la surse de energie regenerabilă se văd foarte repede, prin reducerea costurilor – energia electrică fiind din ce în ce mai scumpă. De asemenea, aceștia se vor alătura unui ecosistem în creștere de companii care și-au luat angajamentul clar de a reduce amprenta de carbon a activității economice și vor putea în egală măsură să-și crească numărul de parteneri și de clienți.
Un alt avantaj semnificativ vine din zona resurselor umane: companiile care investesc în sustenabilitate vor putea atrage și reține talente mult mai ușor. Odată cu pandemia a crescut și numărul persoanelor care își doresc să facă alegeri mai bune și mai prietenoase cu mediul, iar acest lucru se reflectă atât în viața lor personală, cât și în cea profesională. Potrivit unui studiu IBM, 71% dintre persoanele care își caută un loc de muncă își doresc să lucreze pentru companii care se preocupă față de mediu și de sustenabilitate. Sustenabilitatea poate deveni, așadar, un avantaj competitiv.
Cum funcționează de fapt un mix de energie pentru un IMM care optează și pentru energie solară
Pentru un IMM este foarte greu să renunțe la alimentarea de la sistemul energetic național. Cea mai bună opțiune este să reducă dependența de acest sistem energetic cu ajutorul sistemelor fotovoltaice, producându-și singur energia sau măcar o parte din energia pe care o consumă. Cadrul legislativ îi avantajează din ce în ce mai mult în ultimii ani pe prosumatori (consumatorii care își produc singuri energia), astfel încât se poate ajunge la configurații energetice care să permită IMM-urilor să consume aproape în totalitate energie verde.
Acest lucru poate fi posibil prin reconsumarea energiei care a fost deja injectată în rețea în timpul zilelor libere, în weekend sau după program, mai ales vara, când soarele rămâne pe cer până târziu după terminarea orelor de lucru. Darcom își sfătuiește clienții să încerce pe cât posibil să ajungă la net zero în ceea ce privește energia consumată din rețeaua națională, asigurându-și consumul energetic din timpul iernii prin injecția în rețea a energiei produse în timpul verii. O parte din energia consumată va proveni în continuare din sistemul național, însă este important ca raportul dintre numărul de kW/h consumați și numărul de kW/h produși să tindă către un echilibru pentru a putea spune că un IMM se alimentează cu energie verde.
Pentru antreprenorii care își doresc să facă trecerea către un sistem fotovoltaic, primul lucru pe care trebuie să-l facă este să vadă care este consumul de energie al companiei într-un an (kW/h), apoi să analizeze ce suprafețe au la dispoziție pentru a instala panourile fotovoltaice, apoi să ceară o ofertă personalizată pentru un sistem care să le acopere nevoile.
Dezvoltarea și implementarea unei astfel de soluții depinde pe de-o parte de cât de repede pot fi obținute documentele din partea băncii și, pe de altă parte, de proiectele pe care compania de sisteme fotovoltaice le are deja în pipeline și de disponibilitatea componentelor. Pentru a concepe proiectul, este nevoie de o estimare a consumului din partea clientului, dar și de o vizită pe teren a echipei, care va analiza necesarul de consum, spațiul disponibil pentru instalarea panourilor fotovoltaice și de optimizarea proiectului în funcție de necesități, pentru ca mai apoi beneficiarul să se poată îndrepta către bancă pentru a discuta detaliile împrumutul.
Implementarea sistemului însă poate dura și până la 4 luni în momentul de față:
Cererea a crescut foarte mult în ultimele luni. Noi lucrăm cu producători care au o tradiție de zeci de ani în fabricarea panourilor solare, însă livrarea și transportul se pot dovedi problematice din punct de vedere al timpului. Dacă altădată livrarea componentelor se făcea din stoc, acum se face din producție. Acest lucru poate fi o oportunitate pentru antreprenorii care își doresc să deschidă o fabrică de panouri solare, dar trebuie să ținem cont de faptul că va dura până în momentul în care va avea capacitatea de a face față volumului de comenzi. Europa a înțeles faptul că dependența de China nu este un lucru benefic și acționează în acest sens. Cred că 2-3 ani va dura această problemă, până când antreprenorii vor începe să investească în zona de producție, să deschidă capacități de producție și să-și asigure accesul la materii prime. – Cornel Eftenoiu
Soluții de finanțare pentru IMM-urile care își doresc să investească în sustenabilitate
Raiffeisen Bank a dezvoltat un pachet de finanțare pentru businessurile care își doresc să își reducă amprenta de carbon care include și o serie de parteneri din care pot alege pentru implementarea proiectului, printre care și Darcom Energy. Dimensiunea creditului depinde de dimensiunea soluției și de cât de repede poate fi implementată. Pachetul dedicat sistemelor fotovoltaice pentru IMM-uri beneficiază de condiții mai bune in ceea ce priveste maturitate a creditului si garantii , dar și de niveluri de dobândă mai reduse și de parteneri care le pot ajuta să implementeze aceste sisteme, astfel încât antreprenorii să aibă parte de un produs „la cheie”.
Totul a pornit din dorința grupului de a fi partenerii IMM-urilor și companiilor din România în toată această tranziție. Ne-am gândit cum putem să învățăm și să ducem lucrurile mai departe împreună și așa a venit ideea acestei platforme. Acesta este însă doar începutul: ne dorim ca acel loc să fie o platformă de învățare în care să se regăsească știri și tot ce e nou în zona sustenabilității, a energiei verzi, a eficienței energetice, a managementului deșeurilor și așa mai departe. Am lansat deocamdată prima parte, cu accesul la panourile fotovoltaice, și ne-am dorit să fie locul în care un IMM care nu are foarte mult timp la dispoziție să poată veni și să își construiască întreg procesul: să afle dacă e eligibil din punct de vedere al instalării panourilor fotovoltaice, să înțeleagă ce consum are și cât poate să economisească cu ajutorul instalării unui astfel de sistem și să găsească și finanțare, în cazul în care are nevoie și este eligibil.
Cu alte cuvinte – să fie un loc unde să poată găsi toate informațiile de care are nevoie ca să gândească proiectul, să găsească partenerul potrivit care să îl ajute să implementeze toată soluția de energie solară, unde să găsească finanțare, dar și alte servicii adiacente, cum ar fi asigurare sau consultanță. Acest prim modul a fost lansat chiar înaintea exploziei prețurilor la energie electrică, iar feedbackul general a fost unul cât se poate de bun. Noi avem o soluție, dar există un întreg program – Planul Național de Redresare și Reziliență – care va oferi multe miliarde pentru energie verde, eficiență energetică, mobilitate curată și multe alte măsuri de sustenabilitate. Încet-încet banii aceștia vor fi disponibili sinoi vrem sa contribuim în continuare cu informație, cu parteneriate, consultanta și finanțare bancara , acolo unde este nevoie. – Raluca Nicolescu
Mai există, de asemenea, programe europene precum Invest EU care vor ajuta intermediarii financiari (cum ar fi băncile) să ofere clienților un acces mai facil la credite pentru soluții sustenabile atât din punct de vedere al prețului, cât și al eligibilității.
Există riscul ca businessurile care nu sunt verzi să fie „penalizate” de către finanțatori?
Majoritatea băncilor și-au luat angajamentul de a reduce amprenta de carbon atât din punct de vedere al entității bancare, cât și în ceea ce privește portofoliul de credite. În plus, studiile arată că acele companii care investesc în componenta de sustenabilitate și contribuie la obiectivul de atingere a neutralității climatice până în 2050 se comportă mai bine și din punct de vedere financiar, iar solvabilitatea lor pe termen mediu și lung arată mai bine.
Accesul la finanțare al celor care se preocupă față de mediu este și în momentul de față mai facil și va rămâne așa în continuare. Există „scoruri” ale sustenabilității pe care, dacă IMM-urile le respectă, au numai de câștigat, mai ales raportându-ne la contextul dobânzilor actuale. Accesul la capital va fi, deci, unul mai facil pentru acele businessuri care respectă mediul și care contribuie la atingerea neutralității climatice.
Sustenabilitatea dincolo de trend
De multe ori în mediul public apare ideea că sustenabilitatea este un lucru „nice to have”, un subiect pe care de obicei îl gestionează echipa de comunicare a unei companii. Însă ea este mult mai mult de atât: este parte din cultura organizațională și din strategia de brand, deci e parte din ceea ce companiile fac zi de zi. Acest lucru nu înseamnă că a fi sustenabil ca business este un obiectiv greu sau imposibil de îndeplinit.
Este vorba de acțiuni care pot fi puse în practică destul de ușor, precum revizuirea energiei pe care o utilizează și trecerea la energie regenerabilă, aspecte care țin de bunăstarea și educarea angajaților, de modul în care se face colectarea deșeurilor, de reciclarea și recuperarea deșeurilor, de angajarea într-o economie circulară. Pe întreg lanțul de producție al unei companii există acțiuni care pot fi făcute pentru a deveni mai sustenabilă. La nivel individual, IMM-urile nu au o amprentă de carbon mare, însă cumulat reprezintă 90% din economie la nivel mondial și au o contribuție substanțială în ceea ce privește sustenabilitatea și angajamentele luate în acest sens. – Raluca Nicolescu
Atât Cornel, cât și Raluca pun accent pe optimizarea costurilor întreprinderilor și ne încurajează să vedem această „cheltuială” presupusă de soluțiile curate și prietenoase cu mediul ca pe o investiție, deoarece profitul nu se va lăsa așteptat prea mult timp. De asemenea, devine din ce în ce mai necesar ca actorii economici să-și reactualizeze planurile de business și să adauge elemente de sustenabilitate care să le ghideze strategia de acum înainte și să-i ajute să își eficientizeze costurile. La urma urmei, sustenabilitatea e o valoare pe care trebuie să o încorporăm cu toții, fie că suntem consumatori individuali sau IMM-uri, nu doar pentru că dă randament financiar ci, mai ales, pentru că ne ajută să construim un viitor mai bun, om cu om și business cu business.
Vom continua să răspundem întrebării „Ce poate face fiecare dintre noi pentru a contribui la binele planetei?” prin următoarele intervenții din cadrul Climate Talks. În luna mai am discutat despre antreprenoriat și inovare, despre oportunitățile și provocările dezvoltării unui startup verde în România. În luna octombrie vom aborda tema mobilității și a soluțiilor verzi pentru transport și călătorie. În luna noiembrie, colectarea și reciclarea vor intra sub lupa Climate Talks, iar pe final de an, în decembrie, vom face un sumar a tot ceea ce s-a discutat în cadrul evenimentelor noastre – o privire 360° asupra ecosistemului verde local. Urmărește calendarul evenimentelor și rezervă-ți loc în agendă!
Climate Talks este o inițiativă Impact Hub Bucharest, ca parte a misiunii sale de sprijinire a proiectelor locale cu impact și conectare a aliaților care facilitează schimbări sistemice la nivel local și regional. Seria de evenimente este powered by Raiffeisen Bank.